مدیرحفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح مبارزه با آفت سن از فروردین‌ماه سالجاری گفت: در سال زراعی برای نخستین بار سن زدگی غلات در استان به صفر رسید.
کد خبر: ۱۰۰۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ 13 October 2021

فرشید شبانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:امسال ۱۸ هزار و ۴۵۲ هکتار از مزارع گندم و جوی این استان علیه آفت سن گندم سمپاشی شده است.

وی با تاکید بر اینکه آفت سن گندم مهمترین آفت گندم و جو کشور و استان است، افزود: تمامی مناطق دیم خیز استان به جز شهرستان کوهرنگ و بیشتر مزارع گندم آبی در شهرستان‌های شهرکرد، بن، لردگان، قسمتی از خانمیرزا، بخش گندمان بروجن، بخش جونقان فارسان، بخش مرکزی اردل و بخش مرکزی شهرستان کیار درگیر این آفت قرار داشتند که با اجرای سمپاشی با این آفت مبارزه شد.

شبانی اظهارداشت: در سال ۹۵ در استان میزان سن زدگی گندم در استان ۱.۲ درصد بود که این میزان در سال زراعی گذشته به صفر درصد رسیده و همچنین تعداد سن‌های زنده در اماکنی که سن زمستان‌گذارنی دارد، نیز روند کاهش داشته و براساس آماربرداری انجام شده در شهریورماه امسال کاهش ۳۰ درصدی در تعداد سن زمستان گذاران در استان داریم.

وی افزود: در سال زراعی گذشته سطح مبارزه با علف هرز در اراضی زیر کشت گندم و جو به ۳۷ هزار و ۳۰۱ هکتار و مدیریت و پایش عوامل قرنطینه‌ای نیز در ۸۹ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان اجرا شد.

به گفته وی، اجرای طرح پایش و همچنین نصبت تله فرمونی در استان افزایش داشته و هم اکنون این میزان به ۳۵ هزار و ۱۱۳ هکتار از اراضی رسیده است.

شبانی با اشاره به اینکه ۱۲ آفت در اراضی باغی و زراعی استان با استفاده از تله‌های فرمونی پایش می‌شود، افزود: در ۲ سال گذشته ۱۵۰ ایستگاه پایش فعال بود که این تعداد در سال زراعی گذشته به ۱۶۷ ایستگاه رسید و در هر ایستگاه سه تله نصب و پایش و تحلیل کارشناسی توسط کارشناسان بخش خصوصی و دولتی بخش حفظ نباتات انجام شد.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال سه پروژه‌ ملی پیش آگاهی و اعتبارسنجی در خصوص سه آفت مهم کرم خوشه‌خوار انگور، کرم سرشاخه کار هلو و کرم سیب در استان اجرا شد که در سالهای آینده از نتایج این طرح‌ها به منظور کنترل بهینه این آفت‌ها و کاهش میزان آفت کش مصرفی بهره گرفته شود.

این مسوول جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال زراعی گذشته مبارزه بیولوژیک با آفت ساقه‌خوار برنج در سطح ۷۳۰ هکتار از اراضی سطح زیرکشت شهرستان لردگان اجرا شد که براساس بررسی‌های انجام شده مبارزه با این آفت از طریق رهاسازی زنبور انگل‌واره بهتر از سم پاشی بوده است.

وی به کاهش سطح مبارزه با جوندگان در سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت: این میزان از پنج هزار و ۷۲۰ هکتار در سال ۹۸ به سه هزار و ۴۰۵ هکتار در سال زراعی گذشته رسیده است که مهمترین عامل کاهش این مبارزه افزایش دقت در تولید طعمه و انتخاب زمان مناسب برای مبارزه است.

شبانی اظهار داشت: هم اکنون ۱۰۲ سم فروشی در استان و در شهرستان‌های بروجن، سامان و لردگان فعال است و ۲۱۷ گروه بازرسی دولتی در استان فعال است و در سال زراعی جاری ۷۸ مورد بازدید انجام شده و ۱۳ اخطار کتبی صادر شده است.

به گزارش ایرنا، در سال زراعی گذشته بیش از ۵۸ هزار هکتار از مزارع استان زیرکشت گندم دیم و آبی و ۲۴ هزار هکتار زیر کشت جو دیم و آبی قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار