دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: برای اصلاح ریل‌گذاری اشتباه فرهنگی در کشور باید به فرهنگ به عنوان پیشران توسعه نگاه شود و راهکار حاکمیت چنین تفکری اجرای سیاست ناحیه‌گرایی فرهنگی و توجه هریک از استانها به ظرفیت‌های داخلی خود است.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳ 14 October 2021

به گزارش چهارمحال و بختیاری، سید مجید امامی عصر پنجشنبه در کارگروه فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری که با حضور تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و فعالان فرهنگی این استان برگزار شد، اظهار داشت: ریل‌گذاری اشتباه سبب شده تا نه تنها در طول این سالها با چالش‌ها و مشکلات فرهنگی روبرو باشیم بلکه در پی آن دیگر مشکلاتی نظیر بحران آب و آلودگی هوا نیز شکل گیرد.

وی، شهرنشینی را از مهمترین عوامل شکل‌گیری آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه دانست و تصریح کرد: باید زمینه لازم را برای بازگشت مردم به روستاها فراهم کرد چرا که حیات آینده جامعه بستگی به احیای روستاها دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین بر ضرورت پژوهش و تحقیق در خصوص ظرفیت‌های فرهنگی هر یک از مناطق کشور تاکید کرد و گفت: در همین راستا تلاش می‌شود تا مرکز نوآوری فرهنگی در مقایسه ای کوچک در استان‌ها راه‌اندازی شود.

امامی اگر چه نقش زیرساخت‌ها در توسعه فرهنگی را انکار نکرد اما بیش از آن با تاکید بر اولویت اقدامات نرم‌افزاری در این حوزه، افزود: تقاضاهای بسیاری برای احداث کتابخانه، مسجد، کانون، فرهنگسرا و سایر کانون‌های فرهنگی و هنری در کشور وجود دارد اما احداث این اماکن به تنهایی کافی نیست و باید با برنامه‌های فرهنگی موثر بتوان به توسعه فرهنگی دست پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: باید کاری کرد که فرهنگ از سوی خود مردم اداره شود و ریل‌گذاری غلط گذشته از این طریق اصلاح شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین به مطالبه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری در خصوص راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در مناطق روستایی و عشایری استان نیز پاسخ مثبت داد و گفت: این موضوع با جدیت پیگیری و محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا، در این نشست جمعی از فعالان فرهنگی این استان به بیان نظرات، انتقادات و مطالبات خود در حوزه فرهنگی پرداختند.

بازنگری قوانین ناقص و ضعیف در حوزه فرهنگی، تحقق مهندسی فرهنگی مدنظر مقام معظم رهبری، پیشنهاد تشکیل وزارت خانواده و وزارت قرآن، شکل‌گیری معاونت فرهنگی در ساختار استانداری، اختصاص اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی شهرکرد، تدوین برنامه‌های فرهنگی برای زندگی پساکرونا، افزایش اختصاص بودجه به بخش فرهنگ، افزایش تولیدات فرهنگی غنی و پرمحتوا به ویژه در رسانه ملی و ضرورت تدوین پیوست فرهنگی برای تمامی طرح‌های اقتصادی و عمرانی از جمله مطالبات و پیشنهادهای فعالان فرهنگی حاضر در این نشست بود.

چهارمحال و بختیاری به‌عنوان دومین استان کشور میزبان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مسوولان ملی شامل معاونان وزیران میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی از چهارشنبه شب تا روز جمعه برای بررسی مسائل فرهنگی چهارمحال و بختیاری در این استان حضور دارند و در نشست‌های تخصصی با حضور فعالان فرهنگی استان، دیدگاه‌های مدیران، کارشناسان و صاحب‌نظران استان در خصوص مسائل فرهنگی این استان را بررسی می‌کنند.

در این سفر در چهار محور شامل برگزاری شورای فرهنگ عمومی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، بازدیدهای میدانی با حضور کارشناسان خبره در شهرستان‌های شهرکرد، سامان، ‌بن، بروجن، فارسان و لردگان و امضای سند نهایی سفر برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار