تمامی نواحی و شهرک‌های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری در تامین آب مشکل جدی دارند و آب برخی از شهرک‌های بزرگ صنعتی مانند شهرک‌های صنعتی سامان بصورت سیار تامین می‌شود، تامین شدنی که جوابگوی نیاز واحدهای صنعتی نیست.
کد خبر: ۱۰۲۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۳ 11 January 2022

 

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، انقلاب صنعتی یکی از تغییرات مهم دنیای مدرنیته است که ایران نیز از این تغییر بی نصیب نماند، اولین صنایع ایران در سال 1228 توسط امیر کبیر ایجاد شد، طی سالیان گذشته، کارخانه‌ها و صنایعی با موفقیت به مسیر خود ادامه دادند و صنایعی نیز به دلیل مشکلاتی که بر سر راه قرار داشت یا بعضاً سیاست‌گذاری‌های غلط با شکست مواجه شدند و عطای تولید را به لقایش بخشیدند.

یکی از مهم‌ترین مسائل در صنعت و تولیدات صنعتی، مسئله تامین آب است، آب علاوه بر اینکه مایه حیات است، چرخ صنعت و تولید را نیز می‌چرخاند و چراغ صنایع را روشن نگاه می‌دارد.

متاسفانه در سال‌های اخیر استان چهارمحال و بختیاری با اینکه سرچشمه رودهای مهمی از جمله زاینده رود و کارون و دز است، در تامین آب با مشکلات فراوان مواجه بوده است که این مسئله گریبان‌گیر صنایع استان نیز شده است.

عوامل طبیعی از جمله تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌، خشکسالی‌های پی‌‌درپی، قرار گرفتن کشور در منطقه خشک جغرافیایی و همچنین عدم نهایی شدن طرح‌های مهم و ملی مانند طرح بن-بروجن و برخی سیاست‌های غلط در حوزه انتقال آب، به کم‌آبی و بی‌آبی استان دامن زده است.

به گفته حمید رئیسی، معاون شرکت شهرک‌های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری، تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در تامین آب خود با مشکل مواجه بوده و آب شهرک‌های صنعتی شهرکرد، سفیددست، فرادنبه و سامان، بصورت سیار تامین می‌شود.

آبی که بصورت سیار تامین می‌شود اگرچه محدودیت‌های خاصی به همراه دارد، اما مشکل بزرگتر آن جوابگو نبودن برای نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی و همچنین در مواردی بهداشتی نبودن آب مورد تامین برای شرب و مصرف روزانه کارگران است.

کمال اکبریان، فرماندار سامان، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد،در مورد مشکلات حوزه آب شهرک‌های صنعتی سامان، گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها، شهرک‌های صنعتی شماره یک و دو سامان در حوزه تامین آب با مشکلات جدی مواجه هستند.

اکبریان با بیان اینکه در بسیاری از موارد واحد‌های تولیدی و صنعتی نیاز به آب دارند اما آبرسانی سیار، برای آن‌ها کافی نیست و پاسخگوی نیاز آنان نیست، ادامه داد: ممکن است مشکلات تامین آب این دو شهرک صنعتی تا سال‌های آینده ادامه پیدا کند.

فرماندار سامان بیان کرد: تنها راه برای حل مسئله تامین آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی سامان، به نتیجه رسیدن طرح بن-بروجن و بهره‌برداری از آن است، ما امیدواریم این طرح هرچه زودتر نهایی شود و این مشکل حل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار