رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری‌ گفت: سند چشم‌انداز فرهنگ و هنر استان به عنوان مرجعی قابل ارائه به همه دستگاه‌های فرهنگی استان و مبتنی بر زیست‌بوم استان تابستان امسال رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۷۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷ 05 April 2022

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، احسان قائدی امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان چهارمحال و بختیاری، ضمن گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: آثار هنری همچون فرزندی متولد و بعد از آن رها می‌شوند، این درحالی است که پیوست هر‌ هنرمندی علاقه به دیده شدن است، پس باید رسانه‌ها در زمینه معرفی و ترویج آثار هنری به وظیفه ذاتی خود عمل کنند.

وی یادآور شد : با وجود همه جریانات فرهنگی و هنری، پرچمداری از هنر متعهد و هنر برآمده از حقیقت که ذات انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد جزو اولویت‌های حوزه هنری است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری‌ با اشاره به این که آثار حوزه هنری باید برآمده از زیست بوم استان و مردم و در راستای حمایت از جریانات فرهنگی هنری استان و دارای پیام و‌ هدف و پیش‌رونده و دغدغه‌مندانه باشد‌، افزود: در آستانه هفته هنر‌ انقلاب اسلامی و سالروز شهادت شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی حوزه هنری استان در راستای تطبیق فضای هنری با فضای امن اجتماعی و تعالی فرهنگ استان پذیرای هنرمندان خواهد بود.

فروش آثار هنرهای‌تجسمی برای آزادسازی زندانیان غیر عمد

قائدی خاطرنشان‌کرد: در هفته هنر انقلاب اسلامی نمایشگاه و فروش آثار هنرهای‌تجسمی با عنوان «قاب مهربانی» برای اختصاص بخشی از عوائد فروش در آزادسازی زندانیان غیر عمد و کمک به خانواده زندانیان استان گشایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: برای شرکت در این نمایشگاه 76 هنرمند 384 اثر ارسال کردند که 60 اثر از 24 هنرمند انتخاب و 20 فروردین‌ماه همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته می‌شوند.

رئیس حوزه هنری استان به معرفی چهره هنری انقلاب اسلامی در سال 1400 اشاره و تشریح کرد: در سال 1400‌ در هر واحد هنری شامل هنرهای تجسمی، آفرینش‌های ادبی، هنرهای نمایشی، ادبیات پایداری، هنرهای تصویری و تحقیق و پژوهش 6 نامزد‌ چهره هنری وجود دارد که در روز جشن ‌هنر انقلاب 29‌اردیبهشت چهره استانی هنر سال 1400‌ بر اساس شاخص‌ها معرفی و تجلیل خواهد شد.

قائدی یادآور شد: بعد از هفته هنر‌ نیز رونمایی از کتاب سکوت شب یلدا که حاوی چندین نمایشنامه شاخص در استان است و کتاب تصویرگران که گلچینی از آثار هنرمندان شاخص حوزه تصویرگری است رونمایی می‌شود.

رونمایی از سند چشم‌انداز فرهنگ و هنر استان در تابستان

وی با اشاره به رونمایی از سردیس سید شهیدان شهید آوینی در سینما بهمن شهرکرد‌ در 28 فروردین، افزود: سند چشم‌انداز فرهنگ و هنر استان به عنوان مرجعی قابل ارائه به همه دستگاه‌های فرهنگی استان و مبتنی بر زیست‌بوم استان تابستان امسال رونمایی می‌شود.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری از رونمایی نقشه تحول حوزه هنری برای تحقق مطالبه مصداقی خبرداد و گفت: باید با بها دادن به مزیت‌های استان در زمینه‌های ادبیات، شعر، داستان و ادبیات پایداری باید به قله‌های کشور برسیم.

قائدی برگزاری رویداد عکس همزمان با ماه مبارک رمضان در دو بخش عکس حرفه‌ای و مردمی و نمایش آثار در نمایشگاه تاکید کرد و گفت: در راستای یکی از برنامه‌های مهم حوزه هنری‌ یعنی مسجدمحوری، گروه‌های سرود و نمایش محلات با محوریت مساجد در روستاها و شهرهای‌ استان در حال شکل‌گیری است و برنامه‌های جدی و اثرگذاری برای حاشیه شهرکرد‌ در دستور کار‌ داریم.

وی تاکید کرد: دغدغه مهم حوزه هنری توانمندسازی و معرفی ظرفیت‌های هنری شهرستان ها است و در همین راستا مستند "خین بری" در لردگان با برشی از زندگی حاج آقا شمس در شهرستان خانمیرزا برای تجلیل از این‌ خیر نیک‌اندیش و معرفی آیین سنتی رضایت و بخشش محکومان اعدام ساخته شده است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تشریح‌کرد: این‌ خیّر در حال حاضر همه اقدامات خود را از‌ محل کمک‌های مومنانه و در مسیر ساخت و ساز مسجد و حمایت از گروه‌های جوان انجام می‌دهد.

یکی از چالش‌های جدی حوزه نمایش کمبود متن است

وی کمبود متن در حوزه نمایش را یکی از چالش‌های این بخش دانست و افزود: از برنامه‌های 3 ماهه اول سال می‌توان به رونمایی از دو مستند قوی با قابلیت ارائه در جشنواره‌های بزرگ‌ جهانی و بین المللی و چند کتاب در حوزه ادبیات پایداری همچون کتاب "حسرتش با من" از خاطرات همسر شهید فاضل و رمان "ترک باد" اثر‌ مرحوم حمید علیدوستی اشاره کرد.

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری این برداشت که در حوزه فرهنگی و هنری دچار عقب ماندگی هستیم‌ را رد کرد و افزود: این برداشت به دلیل تکمیل نشدن زنجیره ارتباطی است و تلاش می‌شود برای حفظ و برقراری این ارتباط در همه شهرستان‌ها یک خانه هنر با کمک فرمانداری‌ها، ادارات ارشاد شهرستان‌ها و تبلیغات اسلامی افتتاح شود که آغاز این حرکت در شهرستان لردگان خواهد بود تا هم آموزش‌ها و هم برنامه‌های هر شهرستان در این محفل ساماندهی شود و این در راستای تحقق شعار حوزه هنری استان مبنی بر فراشهرکرد است.

قائدی بر پیگیری بودجه در سفر رئیس جمهوری به استان برای ساختمان حوزه هنری تاکید کرد و گفت: اگر‌شهرهای دیگر در هنر سرآمد هستند به خاطر بودجه و زیرساخت است اما همه چیز هم در بودجه خلاصه نمی‌شود و مدیریت مهم‌تر است و باید بتوانیم طبق شعار سال در اقتصادهنر موفق بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار