رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در استان ۱۲ دشت وجود دارد، گفت: به دلیل خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی‌رویه منابع آبی ۱۱دشت استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی شده است.
کد خبر: ۱۰۴۶۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳ 24 May 2022

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، عطاءالله ابراهیمی روز سه‌شنبه در گردهمایی سراسری بررسی چالش‌ها، مشکلات و راهکارهای در خصوص تولید هسته‌های بذری غلات، علوفه، دانه‌های روغنی دیم و پشتیبانی فنی و جهش تولید در دیم‌زارهای کشور که در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، افزود: توسعه کشت دیم با توجه به وضعیت خشکسالی، کمبود منابع آبی و تغییر اقلیم به عنوان یک ضرورت و راهبرد برای امنیت غذایی است.

وی با اشاره به اینکه در چهارمحال و بختیاری با میانگین بارش ۵۷۰ میلیمتر در بخش تولیدات دیم و آبی فاصله زیادی وجود دارد، گفت: هم‌اکنون میانگین تولیدات دیم در استان یک تن در هکتار است که این میزان در اراضی آبی چهار تن در هکتار است و فاصله میان کشت اراضی دیم و آبی نیازمند مدیریت مناسب در بخش تولیدات است.

ابراهیمی به اقدامات و برنامه‌های توسعه کشاورزی به خصوص کشت دیم و محصولات کم‌آب‌بَر در استان در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: افزایش میزان تولیدات در سطح ، یک راهکار برای توسعه بخش کشاورزی است که باید به جای توسعه سطح اراضی کشاورزی به افزایش میزان تولید توجه شود.

به گفته ابراهیمی، در گذشته به توسعه سطح اراضی زیر کشت کشاورزی توجه زیادی می‌شد و این مساله باعث شده که بخشی از اراضی مرتعی استان فدای طرح توسعه سطح اراضی کشاورزی شود و تغییر کاربری اراضی مرتعی به کشاورزی انجام شود.

وی با اشاره به میانگین بارش در یک سال زراعی در استان و کم بودن میزان تولیدات کشت دیم افزود: در چهارمحال و بختیاری و همچنین استان‌های زاگرسی به دلیل منطبق نبودن زمان بارش با فصل کشت دیم و تغییر اقلیم که در فصل زمستان بارش است اما در اوایل فصل بهار به دلیل تغییر اقلیم میزان بارش کم شده است، این مساله معضلی برای کشت دیم است و باید با استفاده از بذرهای مناسب که زمان کاشت و رویش گیاه با وضعیت آب و هوایی منطبق باشد، کشت دیم را توسعه داد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بر افزایش ضریب نفوذ هسته‌های بذری و استفاده از بذرهای مناسب در کشت دیم تاکید کرد و گفت: با استفاده از تجهیزات مناسب و مکانیزاسیون می‌توان ضریب نفوذ هسته‌های بذری را افزایش داد که این امر یک راهکار مناسب برای افزاشی تولید در واحد سطح است.

ابراهیمی با اشاره به تغییر نوع بارش‌ها در استان گفت: تناوب بین کشت بقولات و غلات در استان در گذشته وجود داشت که باعث تثبیت نیتروژن خاک می‌شد که این اقدام در سال‌های اخیر مورد بی‌توجهی کشاورزان قرار گرفته است.

وی به توسعه کشت گیاهان دارویی در استان تاکید کرد و گفت: در استان یک‌هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که ۴۰۰ گونه گیاهی استان دارای خواص خوراکی، دارویی و صنعتی است و توسعه کشت گیاهان دارویی به صورت دیم در استان وجوددارد.

ابراهیمی به کمبود اعتبارات و حمایت‌ها در حوزه کشت دیم به عنوان یک معضل اشاره کرد و گفت: توسعه کشت دیم نیازمند حمایت و تامین اعتبار است.

وی در ادامه اظهار داشت: در منطقه زاگرسی به خصوص در چهارمحال و بختیاری بیشترین میزان اراضی کشاورزی مناسب کشت در محدوده شهرها قراردارد و برای هریک از شهرها حدود سه تا پنج برابر محدوده شهر حریم شهر در نظر گرفته می‌شود و این امر تهدید جدی برای اراضی کشاورزی استان است.

گردهمایی سراسری بررسی چالش‌ها، مشکلات و راهکارهای در خصوص تولید هسته‌های بذری غلات، علوفه، دانه‌های روغنی دیم و پشتیبانی فنی و جهش تولید در دیم‌زارهای کشور در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، با حضور کارشناسان و مسوولان زراعت و مرکز تحقیقات کشاورزی ۱۹ استان مجری طرح جهش تولید دیم در شهرکرد به مدت ۲ روز در حال اجراست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار