رییس دانشگاه شهرکرد گفت: دولت سیزدهم در مدت یک‌سال گذشته ثابت کرد که در منطقه حضوری فعال و راهبردی دارد و در تقویت جبهه مقاومت و بیرون راندن آمریکا در منطقه نقش موثری ایفا کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۴۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶ 29 August 2022

یک‌سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این‌حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح در حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در گفت‌وگوی ایرنا با یاسر پیرعلی رییس دانشگاه شهرکرد که در ادامه می‌خوانید تلاش شده تا بخشی از دستاوردهای و رویکردهای دولت سیزدهم تبیین شود.

ایرنا: عملکرد یکساله دولت سیزدهم را در حوزه سیاست داخلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در این مدت کشور به چه موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی دست پیدا کرد؟

یاسر پیرعلی: جهت‌گیری کلی دولت خدمت جهادی با رویکرد انقلابی است و اگرچه بخشی از زمان سال نخست دولت سیزدهم به انجام تغییر و تحولات و چینش مدیران اختصاص یافت اما در همین زمان اندک با وجود مشکلاتی که از دولت قبل متحمل شده نظیر بدهی‌های دولتی و رشد نقدینگی توانسته به موفقیت‌های قابل توجهی در عرصه داخلی برسد به‌طوری‌که حرکت کشور و دولت رو به جلو است و پیش‌بینی می‌شود این حرکت در سال‌های آینده سرعت بیشتری نیز بگیرد.

آیت‌الله رییسی در همین مدت، ۳۱ سفر استانی به مناطق مختلف کشور داشته و از نزدیک به بررسی مسائل و مشکلات مردم پرداخته است و برنامه راهبردی هر استان را مشخص و برای اجرایی شدن آن مصوبات و اعتبارات قابل توجهی درنظر گرفته است.

ساماندهی یارانه‌ها که به عقیده برخی از کارشناسان با عنوان یک جراحی اقتصادی می‌توان از آن یاد کرد از مهمترین فعالیت‌های دولت در این رابطه بوده هرچند مزایای این طرح در سال‌های آینده خود را بیشتر نشان می‌دهد.

واکسیناسیون عمومی و تولید واکسن‌های داخلی و حتی صادرات آن از دیگر موفقیت‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود. این موضوع باعث شد تا مردم کشور به زندگی عادی بازگردند و بازگشایی‌ها از جمله فعالیت عادی مدارس و دانشگاه‌ها مرهون همین دستاورد بوده است.

در مجموع برنامه‌های دولت سیزدهم در مدت یک‌سال گذشته سبب شده تا با وجود فشارهای اقتصادی غرب، مردم به آینده امیدوار باشند.

ایرنا: به موازات موفقیت‌های دولت در عرصه داخلی، نحوه عملکرد دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیرعلی: ایران در مدت یک‌سال گذشته ثابت کرد که در منطقه حضوری فعال و راهبردی دارد و در تقویت جبهه مقاومت و بیرون راندن آمریکا در منطقه نقش موثری ایفا کرده است. ایران در قبال جبهه مقاومت به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید و این بازوی کشور را تقویت می‌کند.

مواضع دولت در عرصه بین‌الملل از سر عزت است و در مذاکرات هسته‌ای تمام تلاش خود را به کار گرفته تا امتیازی ندهد اما در مقابل امتیاز بگیرد.

ایرنا: دولت سیزدهم در عرصه علمی و به ویژه در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟

پیرعلی: یکی از اقدامات محوری دولت در این حوزه کنترل واردات بی‌رویه نمونه‌های مشابه داخلی بوده است. دولت با مهار واردات کالاهایی که شرکت‌های دانش‌بنیان توان تولید آن را دارند نه تنها از این شرکت‌ها حمایت کرده بلکه با تکیه بر توان داخل در خودکفایی کشور نیز گام برمی‌دارد.

محدودیت مالی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد و همین موضوع سبب شده تا مراکز دانشگاهی از حالت تئوری محض خارج و به مقوله مهارتی بیش از پیش بپردازند.

ایرنا: نگاه دولت سیزدهم در محرومیت‌زدایی و توجه به مناطق کمتربرخوردار چگونه است؟

پیرعلی: دولت در اعتبارات سفرهای استانی ثابت کرد که به دنبال توسعه متوازن در کشور است و برای چهارمحال و بختیاری که استانی کمتربرخوردار اما مستعد و با ظرفیت است، اعتباری قابل توجهی درنظر گرفت بطوریکه این استان در مقایسه با استانهای دیگر رتبه دوم را در میزان اعتبارات سفر به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر انتظار می‌رود دولت در ایجاد زیرساخت‌های توسعه در استان نیز به همین طریق عمل کند. یکی از مهمترین زیرساخت‌ها برای رشد و توسعه استان، آب است. توسعه کشاوری، دامپروری و حتی گردشگری در استان نیازمند آب است. هرچند خشکسالی‌های متوالی در یک دهه اخیر تاثیر بسیاری بر فعالیت‌های اقتصادی این استان گذاشته است اما اگر بتوان حق آبه مناسبی برای استان درنظر گرفت می‌توان در رونق بخش کشاورزی، دامپروری و گردشگری آن اقدام و زمینه رشد و توسعه استان را فراهم کرد.

استان ظرفیت‌های شناخته شده و ناشناخته بسیاری دارد که با توجه به آن می‌توان اشتغال بسیاری ایجاد کرد و در رونق و آبادانی استان گام‌های بزرگ برداشت.

به گزارش ایرنا، دولت در ۱۹ خردادماه ۱۴۰۱ به چهارمحال و بختیاری سفر کرد و مصوبات و اعتبارات کم سابقه‌ای را برای پیشرفت و آبادانی چهارمحال و بختیاری در نظر گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار