مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری گفت: در سالجاری نیمی از کودکان گروه سنی سه تا ۶ سال استان زیرپوشش طرح غربالگری تنبلی چشم (آمبلیوپی) قرار گرفتند و معاینه شدند.
کد خبر: ۱۰۸۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸ 03 January 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، علی نصیری با اشاره به اینکه جمعیت هدف اجرای طرح تنبلی چشم در استان ۵۷هزار کودک سه تا ۶ سال پیش‌بینی شد، افزود: تاکنون بیش از ۲۶ هزار کودک در این گروه سنی مورد معاینه قرار گرفتند.

وی اظهارداشت: از این تعداد نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم و یا مشکلات بینایی به پزشک متخصص ارجاع داده شدند.

نصیری اظهار داشت: در استان ۴۵پایگاه ثابت در مراکز بهزیستی و مراکز مثبت زندگی استان و بیش از ۴۰۰ پایگاه سیار در مراکز بهداشت و درمان، مهدهای کودک در خصوص تنبلی چشم اطلاع رسانی می‌کنند.

وی افزود: برای حمایت از خانواده‌های نیازمند نیز با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) استان کمک هزینه خرید عینک به خانواده فرزندانی که دارای مشکل بینایی باشند، پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری گفت: از سوی ستاد اجرای فرمان امام پرداخت یک میلیارد ریال برای خرید عینک برای ۵۰۰ کودک نیازمند تقبل شده است.

تنبلی چشم یا آمبلیوپی(Amblyopia) که در حدود سه درصد افراد دیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد.

این اختلال که به طور معمول در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا نبود شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی مانند آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک رخ می‌دهد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار