رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بروجن با اشاره به بارش برف و کاهش محسوس دمای هوا در چندروز اخیر گفت: سرمای هوا باعث یخ‌زدن تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان و همچنین علی‌آباد و سولقان و تالاب‌های چال‌تَر و چال خشک در این شهرستان شد.
کد خبر: ۱۰۸۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶ 14 January 2023

مرتضی منصوری روز شنبه در گفت و گو باخبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این تالاب‌ها به عنوان مامن اصلی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح استان هستند، افزود: در صورت ادامه‌دار بودن یخ زدگی تالاب‌ها و همچنین برودت هوا، مهاجرت پرندگان به نقاط گرمسیری آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: تاکنون حضور پرندگان مهاجر در این تالاب‌ها کاهش نداشته و در صورت ادامه‌دار بودن این یخ‌زدگی کوچ بیش از ۵۰ درصد پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی از این تالاب‌ها آغاز می‌شود.

به گفته وی، مهاجرت پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی به تالاب‌ها و زیستگاه‌های طبیعی چهارمحال و بختیاری از اواخر مهرماه آغاز شد و تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار پرنده از خانواده مرغابی سانان، اردک، غازها و چنگرها برای زمستان‌گذرانی وارد استان شدند.

به گزارش ایرنا، تالاب بین‌المللی چغاخور با مساحت ۲ هزار و ۴۳۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری، و در فاصله ۳۶ کیلومتری تالاب بین المللی گندمان قرار دارد.

تالاب گندمان با حدود یک‌هزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد و این تالاب در زمره ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار