شهرکرد - درحالی‌که قرار بود یک بقعه متناسب با شأن امامزاده حمزه علی بعد از تخریب بقعه تاریخی این امامزاده در استان چهارمحال و بختیاری ساخته شود، این امر هنوز اتفاق نیفتاده است.
کد خبر: ۱۴۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹ 13 December 2015
امامزاده «حمزه بن علی» مهم‌ترین قطب‌ سیاحتی و زیارتی استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود که پذیرای اکثر زائران استان است.

این بقعه بالای تپه‌ای مرتفع قرارگرفته و در اطراف آن دشتی وسیع و گسترده ‌وجود دارد که به دلیل قداست و همچنین موقعیت طبیعی و آب‌وهوا و دیگر جاذبه‌های پیرامون آن سالانه مسافران و زائران بسیاری را از استان‌های هم‌جوار به این منطقه می‌کشاند.

درحالی‌که قدمت بنای بقعه امامزاده حمزه علی مربوط به دوره تیموریان تا قاجار است و ثبت ملی شده بود، متأسفانه بقعه این امامزاده به‌ صورت نامعلوم در ابتدای سال جاری تخریب شد.

 امامزاده حمزه علی به‌گونه‌ای بوده است که در دو سمت ایوان این امامزاده، دو صفه با قوس جناغی تعبیه‌شده که صفه سمت چپ دارای دربی آهنی است. فرم اصلی امام‌زاده هشت‌ضلعی است و در اضلاع بزرگ‌تر چهار طاق‌نما با قوس جناغی ایجادشده است. اضلاع کوچک‌تر شبیه به طاقچه‌های سه‌ضلعی با قوس جناغی است.

پوشش درونی دیوارها گچ‌اندود و در دو مرحله نقاشی‌ها و کتیبه‌هایی با مضمون آیات قرآنی بر سطح آن نقش بسته است. کف بقعه سنگ‌فرش و دیوارها و کف طاق‌نماها موزاییک است. در زیر گنبد بقعه، ضریح کوچک فلزی قرار داشت.

شایعه‌های مختلفی برای علت تخریب این امامزاده از ابتدای سال تاکنون در استان بین مردم پخش شد که می‌توان تخریب توسط دزدها، تخریب توسط خود مسئولان اوقاف استان برای توسعه این مکان،  رانش و... را نمونه‌ای از این شایعات عنوان کرد که کدام واقعیت دارد هنوز مشخص نشده است.

راز تخریب این بقعه تاریخی همچنان پنهان است و به‌صورت رسمی کسی تاکنون علت تخریب و مسبب اصلی این واقعه تلخ را اعلام نکرده است.

بعد از تخریب بقعه تنها ضریح این امامزاده در بالای تپه بدون هیچ سرپناه باقی‌مانده بود که یک بقعه بسیار کوچک بر روی ضریح این امامزاده ساخته شد. بقعه ساخته‌شده با «سازه‌های فلزی» در مدت کمتر از یک ماه ساخته شد.

فضای داخل آن برای زائران بسیار محدود است و هنگامی‌که وارد این بقعه فلزی می‌شویم در پی وزش باد متوجه می‌شویم که دیوارها و سقف استحکام لازم را ندارند.

درحالی‌که قرار بود بقعه متناسب با شأن امامزاده ساخته شود اما بقعه فعلی ساخته‌شده درشان این امامزاده نیست و بقعه این امامزاده با توجه به اینکه امام‌زاده شاخص استان به شمار می‌رود مانند امامزاده‌های دیگر استان نیست.

کیفیت ارائه خدمات در این منطقه نسبت به سال‌های گذشته پایین‌تر آمده است

یکی از زائران این امامزاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هرساله به همراه خانواده برای زیارت از استان اصفهان به این امامزاده سفر می‌کنیم و امسال با وضعیت عجیبی در این امامزاده روبرو شده‌ام.

حسینی ادامه داد: یک بقعه کوچک جای بقعه تاریخی و بسیار بزرگ این امامزاده را گرفته است که پس از پرس‌وجو متوجه شدیم که بقعه به دلایل نامعلوم تخریب‌شده است و این بقعه جای بقعه قبلی این امامزاده احداث‌شده است.

وی اظهار داشت: این امامزاده مهم‌ترین امامزاده استان چهارمحال و بختیاری و منطقه مرکزی زاگرس به شمار می‌رود و برای مردم استان‌های هم‌جوار مانند اصفهان و خوزستان دارای جایگاه باارزشی است.

وی ادامه داد: بقعه و حرم فعلی در حال حاضر با توجه به جایگاه بالای امامزاده حمزه بن علی درشان و منزلت این امامزاده نیست و باید یک بقعه مناسب برای این امام‌زاده ساخته شود.

وی تأکید کرد: هنگامی‌که وارد این بقعه می‌شویم از وزش باد متوجه می‌شویم که این بقعه استحکام لازم را ندارد و می‌تواند برای زائران خطرآفرین باشد.

وی همچنین با نارضایتی از پایین آمدن ارائه خدمات در این منطقه، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که کیفیت ارائه خدمات در این منطقه نسبت به سال‌های گذشته پایین‌تر آمده است.

وی افزود: هرساله هزاران مسافران برای زیارت به این منطقه سفر می‌کنند که لازم است کیفیت خدمات ارائه‌شده در این منطقه هرساله افزایش پیدا کند.

اعتبار ما جوابگوی یک هزار و پانصد مکان مذهبی استان نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری در این خصوصگفت: اماکن مذهبی توسط مردم و زیر نظر دولت اداره می‌شوند.

حجت‌الاسلام مرتضی عزیزی با اشاره به اینکه اعتباراتی برای توسعه اماکن مذهبی توسط دولت اختصاص پیدا می‌کند، عنوان کرد: حدود بیش از دو میلیارد تومان برای تقسیم بین مکان‌های مذهبی استان اختصاص‌یافته است و با توجه به اینکه ما بیش از یک هزار و ۵۰۰ مکان مذهبی در استان داریم، این اعتبار جوابگو نیست و به هر مکان مذهبی حدود یک‌میلیون تومان می‌رسد که با این‌یک میلیون تومان نیز نمی‌شود کاری کرد.

وی عنوان کرد: اعتبارات دولتی جوابگو توسعه، هزینه‌ها و... اماکن مذهبی ازجمله امامزاده حمزه علی نیست و نیاز است که مردم و خیران در این خصوص وارد شوند.

وی بیان کرد: پروژه ساخت امامزاده حمزه علی پروژه سنگینی است و من قول ساخت این پروژه را که در چه زمانی تمام می‌شود را نمی‌دهم.

وی عنوان کرد: تا اعتبار نباشد ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، امامزاده حمزه بن علی دارای طرح جامع است و طرح ساخت این امامزاده باید فاز به فاز انجام شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بقعه فعلی امامزاده حمزه علی به‌صورت موقت ساخته‌شده است تا ضریح و قبر امامزاده در فضای آزاد نباشد.

وی با اشاره به اینکه ساخت بقعه و مجموعه زیارتی امامزاده بسیار طول خواهد کشید، اظهار داشت: پروژه ساخت امامزاده حمزه علی پروژه سنگینی است و به دنبال رفع مشکل در این امامزاده هستیم که توسعه و ساخت این پروژه نیازمند همیاری مردم و خبرنگاران و مسئولان دارد.

امامزاده «حمزه بن علی» درحالی‌که مهم‌ترین امامزاده استان چهارمحال و بختیاری است و سالانه هزاران مسافر از نقاط مختلف کشور برای زیارت به این امامزاده می‌روند ضرورت دارد توجه بیشتری نسبت به دیگر مکان‌های مذهبی استان به آن بشود و شرایط برای زیارت مردم تسهیل شود.

به نظر می‌رسد درحالی‌که متولی اصلی مجموعه بزرگ زیارتی حمزه بن علی استان چهارمحال و بختیاری سازمان اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری است و در حال حاضر توان اعتباری برای توسعه این پروژه ندارد، باید درگذشته از بقعه تاریخی این امامزاده حفاظت می‌کرد و از تخریب این بقعه جلوگیری می‌کرد.

در حال حاضر نیز با توجه به اینکه این امامزاده به‌عنوان امام‌زاده شاخص استان است و هرسال پذیرای هزاران مسافر است، باید زمینه احداث یک بقعه درشان امامزاده حمزه علی در این منطقه فراهم شود.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار