مدیرعامل آب‌منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری:
مدیرعامل آب‌منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: 70 درصد آب مصرفی در استان چهار محال و بختیاری از آب‌های زمینی و 30 در صد از آب‌های سطحی است.
کد خبر: ۱۴۷۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴ 19 December 2015
حسین صمدی ظهر امروز در افتتاحیه "طرح ملی دانش‌آموزی نجات" آب در استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: پرداخت آب‌بها به استان که از سال گذشته مطرح شده افق روشنی برای پیشرفت استان چهار محال و بختیاری است.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری یادآور شد: 70 در صد آب مصرفی در استان چهارمحال و بختیاری از آب‌های زمینی و 30 در صد از آب‌های سطحی است.

وی با بیان اینکه طرح نجات آب در سال تحصیلی 90-89 به صورت یک ایده مطرح و در برخی از استان‌های کشور به صورت پایلوت اجرا شد افزود: این طرح سراسری در سال 93-92 در استان چهار محال و بختیاری اجرا شد.

صمدی با بیان اینکه هدف از اجرای طرح نجات آب اثرگذاری در مدیریت آب کشور، و روشن‌تر شدن جایگاه و اهمیت مدیریت آب است، تصریح کرد: دنیا و کشور ایران در طول تاریخ با پدیده خشکسالی مواجه بوده است.

وی با اشاره به سه مرحله اساسی در راستای جلوگیری از افزایش بحران کمبود آب و خشکسالی بیان کرد: مرحله اول شامل وجود فراوان و مصرف هم کمتر بوده است.

صمدی ادامه داد: در مرحله دوم میزان آب نقصان و مصارف افزایش یافت و در مرحله سوم میزان آب کاهش و مصرف بسیار زیاد و بحران کم‌آبی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در مرحله نقصان آب می‌شود با سدسازی و نفوذپذیر نگه‌داشتن زمین آب را ذخیره و مصرف کرد بیان داشت: در مرحله بحران کم‌آبی به دلیل از دست رفتن نفوذ‌پذیری زمین با طرح انتقال آب و سدسازی نیز نمی‌شود مشکل را حل کرد.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان چهارمحال و بختیاری گفت: این استان 90 درصد آب رودخانه زاینده‌رود و بیش‌ از 60 درصد آب رودخانه کارون را تامین می‌کند.

وی از استان چهار محال و بختیاری به عنوان پایتخت آب ایران نام برد و ادامه داد: کیفیت خوب آب، عدم آلودگی به آلاینده‌ها، جمعیت کم و ارتفاع بسیار زیاد از سطح دریا موجب شده که این استان سرچشمه و تامین کننده آب مناطق بسیار زیادی در کشور باشد.

این مسئول از تخصیص اعتبار 810 میلیارد ریالی در سال جاری به آب چهارمحال و بختیاری خبر داد و تصریح کرد: این رقم نسبت به سال گذشته دو برابر شده است که این نشان دهنده اهمیت تلاش بیشتر در راستای کاهش فشار بر آب‌های زیرزمینی استان و به نتیجه رسانیدن طرح‌های مهم در این زمینه است.

وی طرح دانش‌آموزی نجات آب را راهکاری برای فرهنگ‌سازی در راستای مصرف صحیح آب، بهینه‌سازی مصرف و بهره‌برداری مناسب از آب دانست و خاطرنشان کرد: این امر بسترسازی مناسبی برای نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی و بهره‌وری مصرف است.

صمدی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان شالوده فرهنگ هر ملتی هستند ادامه داد: برای آب هم باید مانند نان احترام قائل باشیم و در هر شرایطی از هدر رفتن آن جلوگیری کنیم.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان چهارمحال و بختیاری گفت: پروژه‌های انتقال آب زیادی بدون مجوز قانونی از سوی استان‌های همجوار آغاز شده که در تلاش هستیم با ارائه راهکارهای قانونی و استفاده از تمام توان و تلاش مجموعه مدیریت استان از ادامه این پروژه‌های غیرقانونی جلوگیری کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار