خاطره حسین زاده-کارشناس ارشد علوم سیاسی
کد خبر: ۱۶۸۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹ 24 January 2016

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری که به بام ایران شهرت یافته، از سابقه تاریخی، مفاخر فرهنگی و مولفه های فرهنگی خاص برخوردار است اما نمادهای این عناصر هویت بخش کمتر در سیمای شهری این شهر دیده می شود.

زندگی در شهرهایی که نمادهای هویت بخش در آن کمتر به چشم می خود، موجب سردرگمی و اضطراب می شود و انسان نمی تواند به آن شهر احساس تعلق خاطر داشته باشد و همین امر منجر بروز برخی ناهنجاری ها و آسیبهای اجتماعی می شود.
این گونه آسیب هرچند بیشتر گریبانگیر کلان شهرهاست و بیشتر در این گونه شهرها مشاهده می شود، اما شهر کوچکی چون شهرکرد که هنوز مظاهر یک شهر مدرن و بزرگ در آن دیده نمی شود هم از این قاعده مستثنی نیست.
شهرکرد نه از مظاهر یک شهر مدرن بهره مند است و نه نشانه هایی از فرهنگ و سنتهای بومی در شئون زندگی مردم در آن به چشم می خورد.
شهرکرد میراث دار فرهنگ و تمدن غنی از اقوام ساکن در استان چهارمحال وبختیاری است اما بسیاری از نشانه ها و نمادهای هویت فرهنگی و هنری در نوع معماری بناهای این شهردیده نمی شود.
نمادها و الگوهای شهری، علائم و نشانه های القاء کننده تفکر و بینش حاکم بر شهرها هستند و این علائم چنانچه با دقت و اندیشه انتخاب شوند، می توانند به عنوان رسانه عمومی ایفای نقش کنند و آگاهی بخش ساکنان شهر و حتی بازدیدکنندگان آن باشند.
در فضای شهری و معماری معابر، میدان ها و ساختمان های شهرکرد هیچ نشانه ای از فرهنگ و تاریخ این سرزمین وجود ندارد، به طور مشخص ورودی های شهر خالی از نشانها یا نمادهای فرهنگ و هویت این شهر است و در بدو ورود مسافران به شهرکرد، تصور و یا ذهنیت خاصی از این شهر در ذهن آنان متبادر نمی شود و تصویر خاصی از فضای این شهر در ذهن باقی نمی ماند.
استفاده از ظرفیتهای هویتی و فرهنگی از سوی مدیریت شهری شهرکرد کمتر مورد توجه قرار گرفته و ضروری است تا در برنامه ریزیهای شهری به عناصری که احساس تعلق اجتماعی و فرهنگی شهروندان را در شهرکرد تقویت می کند، مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله سیدابوالقاسم دهکردی، سیدضیاالدین امامی دهکردی، عبدالحسین فرهمند و محمدرضا فرهمند، کریم نیکزاد امیرحسینی، دکتر عبدالله ریاحی دهکردی، محمدتقی حافظی، مهدی آزاده چالشتری، دکتر محمد ریاحی چالشتری، عباس قلی حکیم آذر، شیخ یوسف آل ابراهیمی، سیدحبیب الله حسینی دهکردی و حیدرعلی متخلص به سرحدی تنها تعدادی از مشاهیر و مفاخر فرهنگی شهرکرد به شمار می روند که می توان با ساخت تندیس آنان و نصب آن در ورودی و میدان های مهم و پرتردد شهر ضمن معرفی آنان به نسل جوان در هویت بخشی به شهر نیز گام های اساسی برداشت.
علاوه بر این صنایع دستی، آداب و رسوم، نوع پوشش و حتی غذاهای محلی هریک فرصتی را در اختیار متولیان امر قرار می دهد تا از طریق این نمادهای هویتی و فرهنگی شهر را وارد عرصه عمومی کنند.
ضمن اینکه شهرکرد بعنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری نماینده سایر شهرستانهای استان و تمام اقوام ساکن در استان است و می توان با معرفی مشاهیر اقوام لر، ترک و فارس استان در فضای شهری و به ویژه اماکن عمومی به نحو مطلوبی فرهنگ وتمدن استان را به گردشگران معرفی کرد.
با توجه به اهمیت مباحث فرهنگی و هویتی، از مدیریت شهری شهرکرد انتظار می رود تدابیری برای رفع این خلاء بیندیشد تا مرکز استان چهارمحال و بختیاری که به عنوان قطب گردشگری طبیعی کشور معرفی می شود، با فضاسازی مناسب تاریخ و فرهنگ این دیار نیز به گردشگران معرفی شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
خیلی عالی
احسنت به این توجه و دقت نظر
کاش کسی بفهمد
معلم بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
ضمن تشکر از خانم حسین زاده ، اضافه نمایم که شخصیت های فرهنگی دیگری در شهرکرد از قبیل مرحوم دکتر فرزان ، نحوی ودکتر رحیم رئیسی دکتر سلطان پور و دکتر هادیان و ... نیز وجود دارند که بعضی از آن ها نظیر دکتر فرزان و دکتر سلطان پور وجهه ملی دارند و متاسفانه در نامگذاری اماکن و خیابان ها خبری از نام این بزرگان نیست
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
این کسانی که نام بردید جز مفاخر درجه سوم استان بختیاری هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار