کد خبر: ۱۶۸۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳ 24 January 2016

در دهه گذشته فضای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی کاملاً حقیقی بود و به نصب پوسترهای تبلیغاتی، توزیع فیلم تبلیغاتی در سطح شهرو نهایتاً ارسال پیامک محدود می شد. اما از اواخر دهه 80 با رونق گرفتن شبکه های مجازی در ایران ، فضای مجازی فرش قرمزی برای تبلیغات سیاسی نامزدها پهن کرد و به دلیل تأثیرگذاری بالای آن بر افکار عمومی ، به عنوان یک ابر رسانه به یکی از ابزارهای قدرتمند و تأثیرگذار در رویدادها و اتفاقات سیاسی از جمله تبلیغات مبدل گشت.

فضای مجازی به مثابه یک ابزار هم چون هر ابزار دیگری به شمشیر دو لبه می ماند. می تواند جراحانه عقده های جهالت را بیرون کشد یا قصابانه شخصیت ها را سلاخی کند. به عبارت دیگر به همان میزان که می تواند مولد باشد، می تواند مخرب نیز باشد.

حضور در فضای مجازی و استفاده از آن برای تبلیغات در کنار دیگر روشهای سنتی، ابزار مکملی خواهد بود که درصد جذب مخاطب را برای بدست آوردن رأی اعتماد افزایش می دهد و این امکان را برای نامزدهای انتخاباتی فراهم می کند که در یک فضا، فارغ از زمان و مکان ، با شیوه های گوناگون تبلیغات سیاسی رقابت خود را به روزتر کنند. تبلیغات سیاسی در فضای مجازی به دلیل مزیت تعاملی بودن آن در کنار ارائه نظرات، با بازخورد ایده ها و افکار مواجه می باشد و این مزیت، اصلاح و رشد نظرات حامیان نامزدهای انتخاباتی را به همراه دارد.

هم چنین به کارگیری ابزارهای مدرن در فضای مجازی (وب سایت ها، وبلاگها و شبکه های اجتماعی) علاوه بر کاهش هزینه های انتخاباتی ناشی از چاپ پوستر و .... ، افزایش مشارکت عمومی در انتخابات، فراهم آوردن شرایط مساوی تبلیغاتی و تسریع در به روز رسانی اطلاعات را به همراه دارد.

اما با تمام امکانات فوق العاده ای که فناوری نوین ارتباط و اطلاعاتی در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار می دهد، مستعد تخریب شخصیت نامزدها، به هم زدن صلح و ایجاد دشمنی است، چیزی که در فرهنگ اسلامی ما جایگاهی ندارد. جعل و پنهان کردن هویت ، سهولت در دامن زدن شایعات و فراگیرشدن آن در اندک زمان از دیگر معایب شبکه های اجتماعی محسوب می شود.

ازطرفی، در بسیاری موارد شاهد تبلیغات طرفداران نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی هستیم اما پیش از موعد!!! تبلیغات زودهنگام انتخاباتی هر چند در فضای مجازی به صورت غیر رسمی صورت می گیرد اما به نوعی نقض کننده قانون انتخابات می باشد. زیرا این قانون در بحث مربوط به ممنوعیت های تبلیغاتی، تفاوتی میان فضای تبلیغاتی قائل نشده است.

تشکیل گروه های متعدد در شبکه های اجتماعی مستلزم رعایت آداب فضای مجازی است. به عنوان مثال پرهیز از نشر اسرار محرمانه، عدم توهین به نامزدهای رقیب، عمل هوشیارانه و دور از هیجانات کاذب ، حرکت در راستای اهداف گروه و ... . در حالی که برخی از گروه ها با هدف ایجاد همدلی و رسیدن به یک نقطه مشترک بین اعضا تشکیل می شوند ولی در عمل دیده می شود که هدف گم شده و بعضاً سعی در تخریب دیگران و بزرگنمایی شخص یا اشخاص دارند. این گروه های مجازی عملا با ایجاد فرقه در بین افراد و جامعه می توانند به عنوان تهدیدی برای انتخابات پیش رو به شمار روند.

باید توجه داشت که بخش عمده ای از جمعیت کاربران فضای مجازی جوانان هستند و به دلیل عدم برخورداری مناسب از سواد رسانه ای متأسفانه به راحتی تحت تأثیر تبلیغات گروه های سیاسی فعال در شبکه های اجتماعی قرار می گیرند که این موضوع نیز به عنوان یک آسیب اجتماعی نوظهور می باشد.

خلاف آنچه عموم تصور می کنند، فضای مجازی مجال مناسبی برای طرح مباحث جمعی به خصوص موضوعات مهمی همچون انتخابات نمی باشد، انتخاباتی که تا سالها سرنوشت این مرزو بوم را رقم خواهد زد. ترویج اطلاعات از طریق شبکه های اجتماعی در فضای گسترده ای صورت می گیرد که پیش از این شاهد آن نبودیم، بنابراین به طور ویژه نامزدهای انتخابات و هواداران آنها در تبلیغات انتخاباتی با استفاده از این ابزارها، نباید از خط قرمزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی فراتر روند و یا به تخریب و تهمت علیه سایر نامزدها اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار