شهرکرد - چهارمحال و بختياری دارای تالاب های زيبايی است كه در فصل بهار زيبايی آنها چندين برابر می شود و ايام نوروز فرصت مناسبی برای بازديد تالاب های این استان است.
کد خبر: ۱۹۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷ 16 March 2016
تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری از جاذبه‌های باارزش طبیعی این سرزمین به شمار می‌آیند و مکان‌های مناسبی برای گردشگری به شمار می‌آیند که  به خاطر زیبایی خاص آن‌ها هرساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

ویژگی بارز و مهم این تالاب‌ها نسبت به سایر تالاب‌های ایران قرار گرفتن آن‌ها در ارتفاع بیش از دو هزار متری است.

وجود آب‌بندها، باتلاق‌ها و تالاب‌های طبیعی در این منطقه سبب شده است تا هزاران پرنده بومی و مهاجر در این زیستگاه‌ها به‌طور دایم و موقت زندگی کنند.

تالاب بین‌المللی چغاخور، گندمان و سولقان که واقع در شهرستان های بروجن و اردل هستند از عمده‌ترین تالاب‌های این استان به شمار می‌آیند.

تالاب چغاخور با مساحتی حدود دو هزار و ۳۰۰ هکتار یکی از زیبا ترین و بزرگترین تالاب‌های کشور  و این استان است و رشته‌کوه زیبای کلار نیز در سمت جنوب غربی مشرق بر تالاب است که قله آن سه هزار و ۸۱۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

تالاب چغاخور را مرغذاری وسیع در برگرفته که مساحت آن حدود ۷۰۰ هکتار برآورد شده است. این ناحیه دارای آب و هوایی مرطوب با تابستان معتدل و زمستان‌های سرد همراه است و از نقاط ییلاقی این استان محسوب می‌شود.

از پاییز تا بهار هرسال هزاران پرنده بومی و مهاجر در این تالاب به سر می‌برند و تخم‌گذاری می‌کنند. از انواع پرندگان دائمی و مهاجری که در تالاب چغاخور شناسایی شده است می توان به انواع مرغابی، غاز و اردک، چنگر، انواع حواصیل، لک‌لک سفید، خروس کولی و فلامینگو اشاره کرد.

تالاب سولقان نیز بیش از ۱۵۰ هکتار وسعت دارد و در مسیر جاده خوزستان قرارگرفته است.

تالاب گندمان و چغاخور نیز از زیستگاه‌های منحصربه‌فرد است و محل زندگی بیشتر گونه‌های مهاجر و بومی است.

این تالاب‌ها محل توقفگاه تابستانی و زمستانی برخی پرندگان مهاجر است که تالاب‌های این استان محل زادآوری پرندگان آبزی به‌خصوص اردک‌های سرسبز و سر حنایی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های بالای تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری گفت: ایام نوروز فرصت مناسبی برای بازدید از تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری است.

شهرام احمدی عنوان كرد: وجود تالاب‌ها در استان چهارمحال و بختیاری موجب شده است پرندگان مهاجر و بومی بسیاری در حاشیه تالاب‌ها زندگی كنند و مناظر طبیعی زیبایی ایجاد كرده است.

وی عنوان كرد: از ظرفیت تالاب‌ها می توان برای ورود مسافر و گردشگر به استان بهره گرفت و این در حالی است كه برای احیای تالاب های استان با توجه به خشكسالی ها باید تلاش كرد.

وی ادامه داد: وجود تالاب ها در استان چهارمحال و بختیاری زمینه توسعه گردشگری این استان را فراهم کرده است.

تالاب های استان در شهرستان بروجن واقع شده اند که مسیر ارتباطی با این تالاب ها از سمت جاده اصفهان - مبارکه - بروجن - گندمان و شهرکرد - فرخ شهر - بروجن -گندمان است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار