شهرکرد - امامزاده حمزه بن علی مهمترین قطب سیاحتی زیارتی استان چهارمحال و بختیاری است به طوری که همه ساله هزاران نفر از استان و استان‌های همجوار برای زیارت به این امامزاده می‌آیند.
کد خبر: ۱۹۸۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 16 March 2016
استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن تعداد بسیار زیاد امامزادها و بقاع متبرکه مقصد بسیاری مناسبی برای مسافران در حوزه گردشگری مذهبی است.

امامزاده حمره علی یکی از قطب‌های مهم سیاحتی و زیارتی استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود که پذیرای بیشترین زائران استان است.

این بقعه بالای تپه‌ای مرتفع قرارگرفته و در اطراف آن دشتی وسیع و گسترده ‌وجود دارد که به دلیل قداست و همچنین موقعیت طبیعی و آب‌وهوا و دیگر جاذبه‌های پیرامون آن سالانه مسافران و زائران بسیاری از استان‌های هم‌جوار به این منطقه می‌آیند.

قدمت بنای بقعه امامزاده حمزه علی مربوط به دوره تیموریان تا قاجار است. بنای امامزاده شامل یک بقعه، ایوان قدیمی و مساجدی جدید است. ایوان بقعه در دوره‌های بعدی به آن اضافه‌شده است.

در دو سمت ایوان، دو صفه با قوس جناغی تعبیه شده که صفه سمت چپ دارای دربی آهنی است. فرم اصلی امام‌زاده هشت ضلعی است و در اضلاع بزرگ‌ترچهار طاق‌نما با قوس جناغی ایجاد شده است.

اضلاع کوچک‌تر شبیه به طاقچه‌های سه ضلعی با قوس جناغی است.

پوشش درونی دیوارها گچ اندود و در دو مرحله نقاشی‌ها و کتیبه‌هایی با مضمون آیات قرآنی بر سطح آن نقش بسته است. کف بقعه سنگ‌فرش و دیوارهای و کف طاق نماها موزاییک است. در زیر گنبد بقعه، ضریح کوچک فلزی قرار دارد.

زائرپذیر بودن و ورود مسافران بسیار به این امامزاده، منطقه این امامزاده به یکی از توسعه‌یافته‌ترین امامزاده‌های کشور تبدیل‌شده است، به‌طوری‌که در منطقه این امامزاده شهربازی، بازارچه، فضای سبز گردشگری و سرویس‌های بهداشتی و... ایجادشده است.

در فصل بهار و تابستان مسافران بسیاری زیادی وارد این منطقه می‌شوند و در کنار امامزاده چادر می‌زنند و چند روزی را در این منطقه می‌گذرانند به‌طوری‌که ورود مسافر و گردشگر موجب توسعه و ایجاد اشتغال در جوار امامزاده شده است. خدمات‌دهی از فعالیت نانوایی گرفته تا فعالیت دست‌فروشان، همه نوع خدمتی برای راحتی مسافران در این منطقه ارائه می‌شود.

در حال حاضر که هوا سرد شده است و برف منطقه این امامزاده را گرفته است ورود مسافران و زائران ادامه دارد و دست‌فروشان نیز در کنار وجود برف و سردی هوا به کسب کار خود مشغول هستند.

این امامزاده مهم‌ترین امامزاده چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که مردم  اعتقاد خاصی به این امامزاده دارند و بسیاری از هیئت‌های مذهبی روستاها و شهرها در زمان‌های مختلف به این امامزاده می‌آیند و در این منطقه عزاداری می‌کنند.

بسیاری دیگر از مردم شهرها و روستاهای دیگر این استان برای انجام نذورات خود به این منطقه می‌آیند.

یکی از زائران این امامزاده  اظهار داشت: قدمت این امامزاده بسیار زیاد است و مردم بسیاری هستند که از این امامزاده حاجت گرفته‌اند.

امامی گفت: من و خانواده‌ها در سال ماهی یک‌بار به این امامزاده می‌آییم و زیارت می‌کنیم.

وی بیان کرد: این امامزاده در منطقه خاصی قرارگرفته است و آب‌وهوای مناسب نیز دارد که موجب می‌شود ورود مسافران به این منطقه بیشتر شود.

یکی دیگر از زائران این امامزاده عنوان کرد: ارائه امکانات در این امامزاده بسیار خوب و مطلوب است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری  اظهار داشت: امامزاده حمزه علی مهم‌ترین امامزاده‌های استان چهارمحال و بختیاری است که بیشترین زائران استان را همه‌ساله به خود اختصاص می‌دهد.

حجت‌الاسلام مرتضی عزیزی تأکید کرد: این امامزاده با توجه به قدمت و اعتقاد بسیار مردم هرساله پذیرای تعداد بی‌شماری مسافر و زائر است.

وی گفت: متولیان این امام‌زاده خدمات‌دهی مناسب به مسافران و زائران دارند و مسافران از ارائه خدمات همیشه احساس رضایتمندی داشته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به زائرپذیر بودن و ورود مسافران و گردشگران بی‌شمار، این امامزاده درحال‌توسعه است و احداث زائرسرا، سکوبندی، احداث بازارچه، احداث سرویس بهداشتی در دستور کار است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: برنامه ما این است با انجام پروژه‌های عمرانی در راستای خدمات‌دهی مناسب و بهتر به مسافران و زائران تلاش کنیم.

امامزاده حمزه علی در پنج کیلومتری شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن قرار دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار