شهرکرد - پر آب‌ترین قسمت رودخانه زاینده رود در سرچشمه آن است که در چهارمحال و بختیاری جریان دارد که هم اکنون آب شدن برف ها، خروشان شدن این رودخانه را شدت بخشیده است.
کد خبر: ۱۹۸۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶ 16 March 2016
زاینده‌رود نام یکی از رودخانه‌های پر آب و مهم کشور به شمار می‌آید که از استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و بعد از گذشتن از دره‌های سرسبز این استان به استان اصفهان و سپس به شهر اصفهان وارد می‌شود.

زیبایی وصف‌ناپذیر این رودخانه را می‌توان در شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری مشاهده کرد. رودخانه زاینده‌رود درحالی‌که خروشان است از داخل باغات گستره بادام و گردو منطقه می‌گذرد. درختان تنومند گردو اطراف زاینده‌رود را گرفته‌اند و سر سبزی درختان منطقه در کنار آب قابل‌توجه رودخانه زیبایی‌های خارق‌العاده‌ای ایجاد کرده است.

وجود پل‌های تاریخی بر روی رودخانه به زیبایی‌های منطقه افزوده و زیبای این رودخانه را چندین برابر کرده است.

شهرستان سامان با مركزيت شهر سامان در ۲۵ كيلومتری مركز استان قرار دارد و با مساحت ۴۵۸ کیلومترمربع و جمعيتی بالغ‌بر ۳۵ هزار نفر شامل دو بخش، یک شهر و چهار  دهستان و با ارتفاع حدود دو هزار متري از سطح دريا قرار دارد.

این شهرستان یکی از زیباترین شهرستان‌های کشور به شمار می‌رود که هرسال میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است.

این شهرستان با جذب بیشترین تعداد مسافر و گردشگر همیشه رتبه اول بیشترین مسافر را در استان به خود اختصاص می‌دهد و به‌عنوان نگین چهارمحال و بختیاری شهرت پیداکرده است.

در این شهرستان پل‌های زیبا و تاریخی بسیاری بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث‌شده است که زیباترین پل تاریخی این منطقه پل تاریخی زمانخان است.

 پل تاریخی زمانخان در فاصله ۲۹ کیلومتری شمال شهرکرد و هفت کیلومتری شهر سامان بر روی رودخانه زاینده‌رود قرار دارد. پل دارای دو دهانه قوسی است که با آجر ساخته‌شده و پایه‌های آن بر روی صخره‌های کوه قرارگرفته‌اند. با احداث مجتمع توریستی در اطراف پل زمانخان و تصویب طرح جامع توریستی آن و به علت قرار گرفتن موقعیت خاص مکانی پل در طول رودخانه زاینده‌رود، این پل به‌عنوان یکی از شاخص‌های فرهنگی و تاریخی استان محسوب می‌شود.

پل زمانخان دارای دو دهانه است، دهانه شرقی که از وسعت کمتری برخوردار است در عهد صفویه توسط زمانخان نامی از خوانین محلی ساخته‌شده است. دهانه غربی که دارای کتیبه آجری تاریخ‌دار ۱۳۲۲ هجری قمری است در دوران قاجاریه احداث‌شده است.

به‌طوری‌که در متون تاریخی دوران قاجاریه ذکرشده است و شواهد موجود نیز آن را تایید می‌کند،  قبل از احداث پل، رودخانه زاینده‌رود از محل فعلی شالیزارها عبور می‌کرده است. ابتدا طاق پل را بر روی صخره‌های سنگی احداث و سپس زیر آن را تراشیده تا به بستر فعلی رودخانه رسیده است.  طول پل از ابتدا، تا انتها ۳۳ متر و عرض آن پنج‌متر و ارتفاع لبه پل تا کف رودخانه ۱۲ متر است.

مصالح بکار رفته در احداث پل آجر با ملاط گچ‌وخاک است و حدفاصل دو دهانه فضای خالی وجود دارد که سقف آن را طاق آجری پوشانیده و از دو طرف دارای دریچه‌ای به بیرون است.

بسیاری از دوستداران زیبایی‌های طبیعت اعتقاد بر این دارند که زیبایی رودخانه زاینده‌رود تنها در شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری قابل‌مشاهده است.

یکی از مسافرانی که از استان خوزستان به شهرستان سامان سفرکرده است اظهار داشت: شهرستان سامان شهرستان بسیار زیبایی است و باز شدن شکوفه‌های درختان بادام در کنار زیبایی رودخانه زاینده‌رود تصویر نابی را ایجاد کرده است که کمتر جای کشور بتوان این زیبایی‌ها را مشاهده کرد.

علی حسینی تأکید کرد: پل تاریخی زمانخان که بر روی زاینده‌رود واقع‌شده است یکی از زیباترین پل‌های قدیمی کشور است که تا کنون مشاهده کرده‌ایم.

وی بیان کرد: مهم‌ترین جذابیت منطقه برای من گذر آب از زیر پل تاریخی زمانخان بود که شدت حرکت آب موجب خروشان شدن رودخانه می‌شد و موجب ایجاد کف سفیدرنگ بر روی آب رودخانه و ایجاد موج در رودخانه می‌شد که این صحنه زیبایی خاصی را در رودخانه ایجاد کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: شهرستان سامان به‌واسطه داشتن رودخانه زاینده‌رود و پل‌های تاریخی و استقرار روستاهای تاریخی  مهم‌ترین شهرستان گردشگری این استان ازنظر ورود مسافر و گردشگر به شمار می‌رود.

بهمن عسگری سواد جانی بیان کرد: هم‌اکنون حاشیه زیبای زاینده‌رود در شهرستان سامان در کنار پل‌های تاریخی مانند پل زمانخان و پل هوره از مهمترین مناطق گردشگری و جذاب در حوزه گردشگری در کشور به شمار می آید.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سامان مهمترین منطقه گردشگری پر مسافر استان است، گفت: منطقه گردشگری پل زمانخان هر ساله یکی از شلوغ ترین و پر مسافرترین مناطق گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است.  

 بهمن عسگری سوادجانی بابیان اینکه در این شهرستان پل تاریخی زمانخان با شماره ثبت ۱۷۴۴ در فهرست آثار ملی قرار دارد، ادامه داد: این منطقه یکی از مهمترین کانون های گردشگری در شهرستان سامان و استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

وی بیان کرد: شهرستان سامان یکی از نقاط استان با جاذبه های فراوان توریستی است که هر ساله اقشار مختلف از سراسر کشور بدین مکان عزیمت و به تفریح و استراحت می پردازند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری  بیان کرد: با توجه به قابليت های گردشگری موجود در این منطقه که به عنوان كانون گردشگری مطرح است و با تخصیص اعتبارات عمليات ايجاد زير ساخت گردشگری، ‌ايجاد سكوبندی و به طور كلی ساماندهی مجموعه انجام شده است.

وی تاکید کرد: وجود رودخانه زاینده رود مهمترین عامل توسعه ای در حوزه گردشگری ان منطقه به شمار می رود  که از طرفی  این رودخانه طبیعت زیبا را ایجاد کرده است و از طرفی موجب توسعه ورزش های آبی از جمله رفتینگ شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار