جاذبه‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری را بشناسید؛
شهرکرد - چهارمحال و بختیاری سرزمین چشمه‌ها و آبشار ها، مرتفع‌ترین استان کشور است که با داشتن جاذبه‌های مختلف گردشگری و تاریخی هم اکنون چشم به راه مسافران و گردشگران نوروزی است.
کد خبر: ۱۹۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹ 16 March 2016
استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کشور است که با وجود کوچکی، جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری در دل خود جای‌داده است.

این استان با ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومترمربع وسعت معادل یک درصد از کل وسعت ایران، بیست و دومین استان کشور ازنظر مساحت است.  استان چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود و بین ۳۱ درجه و ۹ دقیقه تا ۳۲درجه و ۳۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی گرینویچ قرار دارد. این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود. زبان‌های بختیاری، فارسی، ترکی و ارمنی در میان ساکنان این استان رایج است.

فرونشست‌های به وجود آمده همزمان با حركات زمین ساختی زاگرس و آب حاصل از ذوب برف کوه‌های بلند، تالاب‌های متعددی را در استان تشكیل داده است كه زیستگاه انواع پوشش گیاهی- جانوری است و وجود این مواهب خدادادی، گردشگری طبیعی استان را ازپتانسل بسیار بالای برخوردار ساخته است.

انباشت برف در ارتفاعات استان سبب شده معروف‌ترین رودخانه‌های دایمی جنوب غربی و مركزی ایران یعنی كارون، زاینده‌رود و دز از ارتفاعات این استان سرچشمه گیرند. جنگل‌های بلوط، زالزالك و برخی دیگر از گیاهان پهن‌برگ و نیز آبشار‌ها، غارها، چشمه‌سارهای با آب فراوان،مناطق حفاظت‌شده، گردشگاه‌ها و گرداب‌ها از دیگر عوامل طبیعی و اکو توریسم استان محسوب می‌شوند.

استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۲۵۰ جاذبه شناخته‌شده طبیعی تاریخی و مذهبی از مهم‌ترین مناطق كشور برای جذب گردشگر به شمارمی رود.

ایام نوروز فرصت خوبی است تا به این استان کهن و تاریخی که در جای‌جای آن طبیعت زیبا و آثار تاریخی رخ نشان می‌دهد، سفر کرد.

جاذبه گردشگری و تاریخی چهارمحال و بختیاری بی‌شمار است که به معرفی مهم‌ترین مکان‌های زیبای این استان پرداخته‌ایم.

تالاب چغاخور

تالاب بین‌المللی و زیبای چغاخور بامساحتی حدود دو هزار و ۳۰۰ هكتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و كلار در نزدیكی شهر بلداجی واقع‌شده است. فضای وسیع و هوای لطیف و چشم اندازه‌ای بدیع همراه با آواز و پرواز پرندگان مهاجر و بومی این تالاب را در ردیف یكی از کانون‌های مهم جذب گردشگری در استان قرار داده است.

چشمه دیمه

چشمه دیمه، سرچشمه اصلی زاینده‌رود قبل از ایجاد تونل‌های كوهرنگ، در ده كیلومتری چلگرد و در مجاورت روستای دیمه واقع‌شده است. آب این چشمه از گواراترین آب‌های جهان است و خواص درمانی نیز دارد.

چشمه‌های مولا و سرداب

این دو چشمه بافاصله نسبتاً نزدیك به هم به ترتیب در مجاورت روستای آلی کوه و رستم‌آباد از توابع شهرستان اردل، از چشم اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردارند و هرروز به‌ویژه روزهای تعطیل پذیرای صدها گردشگر و مسافر از نقاط مختلف هستند.

دشت لاله‌های واژگون

این دشت در ۱۲ كیلومتری چلگرد و در نزدیكی روستای بنواستكی از توابع شهرستان كوهرنگ واقع‌شده است. وسعت زیاد ( سه هزار و ۴۰۰ هكتار) پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمند، لاله‌های واژگون در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیكی به دیگر جاذبه‌های قطب سیاحتی كوهرنگ از این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی ساخته است.

منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد

این منطقه ۲۱ هزار و ۶۰۰ هكتار مساحت دارد و پارك ملی تنگ صیاد را با وسعتی معادل پنج هزار و 400 هكتار در دل خود جای‌داده است که در شهرستان شهرکرد واقع شده است.

آبشار آتشگاه

مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را فضای سرسبز و بی‌نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی فراگرفته است. این آبشار در شهرستان لردگان واقع است.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق در منطقه مشایخ (شهرستان اردل) در مجاورت روستای دره عشق در فاصله ۱۱۰ كیلومتری شهركرد قرار دارد. این آبشار باسرعت زیاد از دل كوه بیرون می‌جهد.

گردشگاه سیا سرد
چشمه سیا سرد در پنج كیلومتری بروجن قرارگرفته است. هوای خنك و مطبوع و درختان زیباو کهن‌سال اطراف این چشمه مكانی بسیار زیبا برای تفرج و استراحت ساكنین شهر بروجن وسایر گردشگران بوجود آورده است.

كمربند سبز حاشیه زاینده رود

تمامی مسیر حاشیه زاینده‌رود از سامان تا قراقوش (نزدیك سد زاینده‌رود) دارای مناظر زیبا و چشم‌نواز است كه از ترکیب رودخانه، باغ‌های سرسبز دو طرف جاده و هوای پاك به وجود آمده است.

آبشار تونل كوهرنگ

این آبشار از سرازیر شدن آب تونل اول كوهرنگ به وجود آمده است. این تونل برای انتقال آب چشمه كوهرنگ و دیگر چشمه‌های اطراف به زاینده‌رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه كوهرنگ ایجاد شد.

قلعه چالش‌تر

قلعه چالش تر مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شهرکرد، شهر چالش تر واقع‌شده است.

پل تاریخی زمان خان

پل زمان خان نفر یکی از بناهای باارزش و قدیمی شهرستان سامان است که دارای دو دهانه ، ۳۰ متر طول و ارتفاع ۱۲ متر است. پل زمان خان بر روی رودخانه زاینده‌رود بر روی سه‌پایه سنگی طبیعی بناشده و در ۲۲ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

درحالی‌که تا تعطیلات نوروزی و آغاز مسافرت‌ها زمان اندکی باقی‌مانده است، چهارمحال و بختیاری در آمادگی کامل برای میزبانی و پذیرایی از مسافران و گردشگران این استان است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال و بختیاری  اظهار داشت: بیش از یک هزار نفر از نیروهای جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال و بختیاری در طرح خدمات‌رسانی نوروزی به مسافران فعالیت می‌کنند.

محمد فروغی ادامه داد: چادرهای راهنمایی و آموزش مسافران با حضور حدود ۷۰۰ داوطلب نیروی جمعیت هلال‌احمر در نقاط مختلف استان برپا می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: یک بالگرد نیز به مدت یک هفته وارد استان چهارمحال و بختیاری می‌شود که وظیفه امدادرسانی در نقاط سخت گذر را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: ۲۵ دستگاه آمبولانس نیز در ایام نوروز در استان چهارمحال و بختیاری برای انتقال مجروحان احتمالی جاده‌ها فعالیت می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۳۵۰ نیروی امدادی جمعیت هلال‌احمر در جاده‌های چهارمحال و بختیاری مستقر می‌شوند، اظهار داشت: این نیروهای امداد وظیفه کمک به مسافران و گردشگران را بر عهده‌ دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به برنامه‌ریزی برای بازدید مسافران و گردشگران از موزه‌های این استان، اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۴ موزه چهارمحال و بختیاری در ایام نوروز فعال است و مسافران می‌توانند از این موزه‌ها بازید کنند.

بهمن عسگری سوادجانی با بیان اینکه موزه های چهارمحال و بختیاری در حوزه های مختلف دایر شده است، افزود: موزه های چهارمحال و بختیاری در حوزه های مختلف مانند پوشاک، سنگ، موزه آب، مردم شناسی و... دایر شده است.

وی عنوان کرد: موزه آب یکی از جدیدترین موزه‌های استان است که در شهرستان کوهرنگ در شهر چلگرد واقع‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: هفت موزه تحت پوشش میراث فرهنگی استان هستند که این تعداد موزه شامل موزه باستان‌شناسی شهرکرد، صنایع‌دستی جونقان، موزه کار وزندگی و سنگ چالشتر، موزه آب و ... است.

بهمن عسگری سوادجانی در ادامه بیان کرد: هم اکنون زیر ساخت های گردشگری از جمله سرویس های بهداشتی، آلاچیق ها و ...  در نقاط هدف گردشگری تجهیز و نوسازی شده اند.

وی اظهار داشت: خانه های استیجاری گردشگری نیز در روستاهای شهرستان سامان، در آمادگی کامل برای اسکان مسافران هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار