کد خبر: ۳۲۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳ 03 November 2016

به راستی مدیر توانمند کیست و خصوصیات این مدیران چیست ؟

این یکی از موضوعاتیست که بسیاری از ما همواره با آن روبه رو هستیم و با تودیع و معارفه هر مدیر شاید ذهن ما را درگیر خود کند.

در نگاه اول میتوانیم بگوییم مدیر توانمند در هر سطحی کسی است که وظایف خود را کاملاً می داند و افزون بر این رئیس و مرئوس خوبی است و از کارهای خود اطلاع کافی دارد.

مدیر توانمند امریه صادر نمی کند، قدرت رهبری دارد و نه فقط طرز انجام کار بلکه علت انجام کار را نیز توضیح می دهد. دستورات خود را واضح و دوستانه می دهد، داد و فریاد نمی کند، تامطمئن نشود دستوراتش را فهمیده اند کار را شروع نمی کند.

برنامه کار را با در نظر گرفتن همه جوانب آن طرح می کند و انجام آن را به عهده اشخاص کاردان می گذارد. بدون امر و تحکم آنها را به کار وامیدارد، کار را منصفانه قسمت می کند، به کار همه کارکنان خود می رسد، صادقانه قضاوت می کند و استحقاق را تنها مبنای قضاوت قرار می دهد نه ارتباطات و سفارشات را. کارکنانی را که استحقاق تشویق دارند منظور می دارد، در مواردی که کار بد انجام می گیرد یا با شکست روبه رو می شود تحقیق می کند و فقط شخص مسئول را مواخذه می کند.

در تنیبه کارکنان خود منصفانه رفتار می کند، افراد را در حضور سایرین تنبیه نمی کند، توبیخ را بیطرفانه و با تحقیق کافی اجرا می کند، و به کارمند فرصت می دهد تا تمام قضیه را از نظر خود شرح دهد، در موقع تنبیه و اقدام انضباطی عصبانی نمی شود.

حتی المقدور از ظرفیت کارکنان قبلی در جایگاه قبلی خود که ارزیابی مثبت دارند استفاده میکند و بی دلیل به تغییر وتحولات عجولانه نمیپردازد و همچنین مراقبت می کند کارکنانی که جدیداً استخدام و یا منتقل شده اند به طور صحیح انجام کار را بیاموزند و دقت می نماید کلیه ابزار و امکانات لازم در دسترسشان قرار گیرد، با کارکنان جدید به گونه ای رفتار می کند که احساس غربت ننمایند.

مقررات کار و خط مشی سازمان را منصفانه تفسیر می کند، نه در برابر شکایات بیجا تسلیم می گردد و نه شکایات بجا را نادیده می انگارد. به تمام شکایتها با دلسوزی گوش فرا می دهد.

به کارکنان خود علاقه شخصی نشان می دهد، نسبت به افراد مافوق و مادون وفادار بوده و مسئولیت را با میل می پذیرد، مسئولیت را به گردن دیگری نمی اندازد و در موارد لزوم حاضر است برای دفاع از حق کارکنان به همه مقامات بالاتر مراجعه نماید.

ضمن پایبند بودن به وعده های خود چیزی را که نمی تواند انجام دهد قول و وعده نمی دهد. فکرش باز است ، با استقبال از پیشنهادات درباره آن با کارمندان بحث می کند.

مدیر توانمند حضور مستمر در محل کار دارد و بسته به اقتضای زمان در زمانی کوتاه می شود او را ملاقات نمود.

مدیری که سعی کند این خصوصیات را داشته باشد همیشه سربلند است و از هیچ کس و هیچ چیز ترس و واهمه ای ندارد،در مواقع لزوم سرش را بالا میگیرد و از عملکرد خود دفاع میکند.

اما بعضی مواقع با آمدن یک مدیر اصطلاحی را میشنویم که شاید خوشایند نباشد،این موضوع شاید در مدیریت های کلان محسوس تر و بیشتر مورد بحث قرار گیرد.اینکه فلان مدیر مهره ی فلانیست!!!اما به راستی این اصطلاح به چه معناست؟؟؟چگونه میتوان مدیر را در مقابل واژه ای مانند مهره قرار داد؟؟؟تفاوت های یک مدیر توانمند با مدیری که به اصطلاح یک مهره است چیست؟؟؟

معمولا افرادی که با این اصطلاح خطاب می شوند نمیتوانند خصوصیات یک مدیر توانمند را دارا باشند چون این افراد اصلی ترین ویژگی یک مدیر توانمند که همان اختیار است را ندارند.شاید بتوان گفت اولین شرط مدیر بودن مختار بودن است تا بتواند آنگونه که شایسته است اهداف خود و مجموعه اش را دنبال کند.

وقتی شخصی با واسطه گری و یا به توفیق نسبت های فامیلی و ارتباطات بالادستی به سمت یک مدیر در می آید بیش از آنکه به دنبال اهداف مجموعه باشد باید رضایت افرادی را فراهم کند که او را بر این مسند نهاده اند.

او برای دارا بودن هر یک از ویژگی های یک مدیر توانمند سدی را در مسیر خود میبیند که او را در داشتن هر کدام از آن ها ناکام میگذارد.اینجا همان جاییست که مجبور میشود با دادن آمار و ارقام ساختگی و دروغین فقط به گونه ای عملکرد خود را مثبت جلوه داده تا شاید اینگونه باعث تسلای خاطر اطرافیان و کسانی که به گونه ای حقشان ضایع شده گردد و چه سخت است تکیه زدن بر مسندی که به دلیل عدم توانایی حق انسانی را ضایع گرداند.

مدیران در هر سطح باید توجه داشته باشند که در زمانی که خداوند به هر شکلی توفیق خدمت به مردم را به آن ها عطا کرده به گونه ای عمل کنند که در دنیا و آخرت رو سفید باشند و بترسند از روزی که آن ها را مهره ی فلان شخص خطاب کنند و خود را آنگونه ضعیف و مطیع نشان دهند که این واژه را بر پیشانی خود هک کنند و رضایت خدا را قربانی رضایت افرادی کنند که میز و صندلی خود را وابسته به آن ها میدانند و چه بسا افراد بی شماری که بر این صندلی ها تکیه زدند و رفتند!!!

سیدمهدی حسینی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار