دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری از تعطیلی سه کمپ ترک اعتیاد در استان از ابتدای امسال خبر داد.
کد خبر: ۳۳۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶ 17 November 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، سید قدیر مرتضوی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه بامواد مخدر استان افزود: براساس ابلاغ پروتکل جدید، راه اندازی و نظارت بر کمپ ها و مراکز ترک اعتیاد کشور از اواخر سال گذشته و ابلاغ دستور العمل جدید مراکز ، طرح بازرسی نظارت بر این مراکز امسال به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.
به گفته وی ،از 16کمپ ترک اعتیاد فعال در استان سه کمپ تعطیل و تعدادی از کمپ ها نیز به دلیل مشکلاتی از جمله نامناسب بودن فضا و نداشتن کادر متخصص اخطار دریافت کردند.
وی گفت: هم اکنون 56مرکز درمان دارویی معتادان نیز در استان فعال است که نظارت بر نحوه توزیع دارو و درمان یکی از برنامه های این شورا و همچنین دانشگاه علوم پرشکی و بهزیستی استان است.
مرتضوی، از راه اندازی 6 کمپ ترک اعتیاد جدید برای مردان و یک کمپ ترک اعتیاد زنان در استان خبر داد وگفت: فراخوان راه اندازی این کمپ ها تا ماه آینده ابلاغ خواهد شد.
وی، پیشگیری از شیوع مواد مخدر را بر درمان مقدم تر عنوان کرد و گفت: به این منظور با همکاری آموزش و پروش و دانشگاه ها، دوره های آموزشی ویژه دانش آموزان، اولیا و دانشجویان اجرا شده است.
استاندار چهارمحال وبختیاری نیز با اشاره به اهمیت بحث آموزش در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر گفت: با استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش به خصوص در مقطع متوسطه اول و دوم، می توان در حوزه پیشگیری از مواد مخدر فعالیت کرد.
قاسم سلیمانی به اجرای طرح های پژوهشی و شیوع شناسی در بین دانش آموزان و دانشجویان برای کاهش مصرف و پیشگیری از شیوع مواد مخدر تاکید کرد و گفت: مشارکت مردمی در حوزه پیشگیری از مواد مخدر ضروری است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم اکنون نظارت بر مراکز دارویی و مرکز ماده 15 فعال دراستان بر عهده سازمان بسیج پزشکی قرار دارد که امید است با نظارت مداوم و مستمر بتوان توزیع نامتناسب دارو در این مراکز جلوگیری شود.
محسن درخشان افزود: بخش عمده مراکز درمان با دارو و متادون برعهده بخش خصوصی است که به منظور نظارت بیشتر بر توزیع دارو در این مراکز یک سامانه جامع در سطح کشور راه اندازی شده است.
به گفته وی ،در این سامانه با ثبت میزان دریافتی دارو و متادون توسط فرد از مراکز درمانی نام فرد دریافت کننده خ دئر سامانه ثبت و از دریافت دوباره دارو توسط این فرد از مراکز دیگر جلوگیری می شود.
وی گفت: با ثبت میزان دریافت دارو و متادون توسط افراد در این سامانه از فروش دارو در بازار آزاد جلو گیری و همچنین افراد براساس میزان نیاز خود دارو دریافت می کنند .
درخشان گفت: با راه اندازی تاین سامانه و کمیته نظارت بر مراکز درمان اعتیاد در استان و کشور براساس کمیسیون ماده 31با مراکز متخلف برخورد می شود و در صورت تداوم داشتن تخلف مرکز تعطیل می شود.
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 37 بازدید از مراکز درمان اعتیاد با دارو در استان انجام شده که از این تعداد سهمیه چهار مرکز قطع چند مرکز که عملکرد خوب داشتند سهیمه داروی آنها افزایش داده شد.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال وبختیاری نیز با اشاره به اهمیت نظارت بر فعالیت کمپ های ترک اعتیاد گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون به طور متوسط 10بازدید از هر مرکز ترک اعتیاد زیر پوشش بهزیستی استان انجام شده است.
شهرام مقدسی افزود: در این مدت سه مرکز تعطیل موقت و چهار مرکز نیز فرصت یک ماهه دریافت کردند که مسائل بهداشتی و داخلی را براساس مقررات و دستور العمل ها اجرایی کنند.
وی با اشاره به کمبود پزشک در مراکز درمانی اعتیاد استان افزود: یک پزشک در یک زمان مشخص می تواند مسوول فنی یک واحد درمانی باشد که این امر انگیزه فعالیت پزشکان در مراکز درمان را کاهش داده است.
مقدس اظهار کرد: امید است با هماهنگی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی یک پزشک که در مجاورت این مراکز مطب دارد همزمان پوشش درمانی این مراکز را نیز به عهده داشته باشد تا خلا قانونی کمبود پزشک در این مراکز نیز رفع شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار