رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجن از زمستان گذرانی 110هزار پرنده در تالاب های چغاخور و گندمان این شهرستان در چهارمحال و بختیاری خبر داد.
کد خبر: ۳۳۴۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸ 26 November 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، مرتضی منصوری افزود: با شروع فصل سرما در مناطق سیبری و آسیای میانه، ترکیه و کشورهای شمال ایران این پرندگان در مسیر کوچ سالانه خود به سمت مناطق گرمسیر حوزه خلیج فارس وارد تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان شدند.

وی گفت: هم اکنون بیش از 90 هزار پرنده در تالاب بین المللی چغاخور و 20 هزار پرنده نیز در تالاب گندمان زمستان گذرانی می کنند.

به گفته وی، این پرندگان از 30 گونه پرندگان آبزی و کنار آبزی و از خانواده اردک ها، مرغابی ها، کشیم ها، سلیم، چنگر، غاز خاکستری، درنا، حواصیل، اگرت، اکراس، خروس کولی و چنگرها هستند.

منصوری افزود: کوچ پرندگان به استان از آبان ماه آغاز و تا یخ زدن تالاب ها در این استان زمستان گذرانی می کنند.

وی به وضعیت تالاب های استان در زمینه وجود گونه های ریزآبزی و آبزیان کوچک در تالاب ها اشاره کرد و گفت: نبود آلودگی آبی و امنیت مکانی از دلایل زمستان گذرانی پرندگان در این منطقه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن با اشاره به جلبکی شدن تالاب چغاخور در اواخر تابستان افزود: با شروع وزش بادهای پاییزی جلبک ها از بین رفته و مشکلی برای پرندگان آبزی و کنار ابزی وجود ندارد.

منصوری اظهار کرد: پارسال 2 گونه نادر غاز پیشانی سفید کوچک و عقاب دریای در تالاب های استان مشاهده شد.

وی از مردم حاشیه تالاب خواست در صورت مشاهده پرندگان کنار آبزی در منازل و همچنین زمین های کشاورزی از شکار و همچنین زنده گیری پرنده ها جلوگیری و اقدام به رهاسازی پرنده ها در حاشیه تالاب ها کنند.

تالاب بین المللی گندمان در نزدیکی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن قرار دارد و این تالاب در لیست 10 تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است.

تالاب بین المللی چغاخور با مساحت یکهزار و 500 هکتار و منطقه شکار ممنوع پیرامون این تالاب یکهزار هکتار و تالاب گندمان با یکهزار و 70 هکتار مساحت در نزدیکی تالاب چغاخور قرار گرفته و با 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین تالاب کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار