استاندار چهارمحال و بختیاری از بررسی علمی برای احداث و راه اندازی مدرسه و موزه اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی (یونیما) در این استان خبر داد.
کد خبر: ۳۳۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸ 05 December 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، قاسم سلیمانی دشتکی در نشست با رئیس یونیمای ایران تاکید کرد: برای تسریع در احداث و راه اندازی این مدرسه و موزه، قوانین و دستورالعمل های مورد نظر حداکثر طی 2 هفته آینده بررسی و نتیجه نهایی اعلام می شود.
وی افزود: در صورت رسیدن به نظر مثبت در این زمینه از محل اعتبارات فرهنگی چهارمحال و بختیاری هزینه های مورد نیاز پیش بینی، تامین و ابلاغ خواهد شد.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری باید نسبت به ارائه راهکارهای مورد نیاز در این حوزه اقدام کنند.
رئیس یونیمای ایران نیز گفت: با احداث و راه اندازی مدرسه و موزه اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی (یونیما) در چهارمحال و بختیاری می توان زمینه اشتغال مستقیم 300 زن را تا پنج سال آینده فراهم کرد.
حمیدرضا اردلان اظهار کرد: نخستین دفتر یونیمای جهان 6 سال قبل در روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان چهارمحال و بختیاری راه اندازی شد.
وی یادآور شد: اکنون 70 نفر از این استان عضو فعال این دفتر هستند.
اردلان تاکید کرد: به همین منظور قصد داریم تا مدرسه و موزه اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی (یونیما) را در روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان چهارمحال و بختیاری احداث کنیم.
وی افزود: براساس پیش بینی های صورت گرفته و برنامه ریزی های انجام شده چند موزه یونیما در سطح جهان احداث و راه اندازی می شود.
رئیس یونیمای ایران تصریح کرد: قرار است در این موزه ها 800 نوع عروسک آیینی به نمایش درآید که نیمی از آن ایرانی و مابقی مربوط به سایر نقاط دنیاست.
وی یادآور شد: ابقای فرهنگ های سنتی و آیینی، توسعه هنر عروسکی، استفاده از این هنر در راستای ارزش های انسانی مانند صلح و تفاهم متقابل بین مردم صرف نظر از نژاد و گرایش های مذهبی یا سیاسی و تفاوت های فرهنگی و با احترام به حقوق بنیادین بشر به گونه تعریف شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر از اهداف راه اندازی این موزه ها محسوب می شود.
اردلان اظهار کرد: اکنون فعالیت یونیمای ایران در 15 استان کشور فراگیر شده است.
رئیس یونیمای چهارمحال و بختیاری هم گفت: عروسک 'بازبازک' تولید مردم این استان ثبت جهانی شده است.
فرشید بزرگ نیا تاکید کرد: احداث و راه اندازی مدرسه و موزه اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی (یونیما) در چهارمحال و بختیاری نقش مهمی در معرفی میراث ناملموس این استان به دنیا دارد.
یونیما (UNIMA) عنوان اختصاری اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی است و حدود هشت دهه پیش در اروپا تشکیل شد‌.
نمایشگران عروسکی به مردم در بطن زندگی آنها به ویژه در هنگام سختی ها و تنگناها رجوع و نمایش عروسکی اجرا می کردند.
به مرور زمان، دیگر هنرمندان با ملیت های مختلف به این نهضت هنری انسان دوستانه ملحق شدند.
ایران از حدود کمی بیش از 2 دهه پیش به عضویت یونیما در آمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار