معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری از شناسایی 100 بیمار مبتلا به ایدز و درمان بیش از 80 درصد از آنان در استان خبر داد.
کد خبر: ۳۳۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶ 05 December 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، عبدالمجید فدایی آمار مبتلایان به ایدز در کشور را 33 هزار نفر برشمرد و افزود: براساس نرم جهانی پیش بینی می شود در کشور بین 80 تا 90 هزار نفر و در این استان بیش از یکهزار و 500 نفر مبتلا به ایدز باشند.
وی با بیان این که بیماری ایدز درمان قطعی ندارد، اظهار کرد: بهترین اقدام برای جلوگیری از گسترش این بیماری، کنترل راه های انتقال است.
فدایی در ادامه افزایش رو به رشد آمار مبتلایان، گسترش بیماری بین زنان، نوجوانان و جوانان و افزایش آمار انتقال از راه های جنسی را از چالش های پیش روی بهداشت جامعه عنوان کرد و گفت: با وجودی که تنها 16 درصد جمعیت زنان کشور را مبتلایان به ایدز شامل می شود، پایان سال گذشته به دلیل ارتباط با شریک جنسی آلوده این رقم با 2 درصد افزایش به 18 درصد رسید.
وی افزود: تا پیش از سال گذشته 16 درصد موارد ابتلا از طریق ارتباطات آلوده و کنترل نشده جنسی ناشی می شد، درحالی که این رقم در پایان همین سال با حدود 2 برابر افزایش به رقمی معادل 36 درصد رسیده است.
فدایی بیان کرد: به دلیل مصرف روز افزون داروهای روان گردان و محرک، رفتارهای جنسی پرخطر در بین نوجوان و جوانان، رو به افزایش و گسترش است.
وی بیان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مراکز بهداشتی برای کاهش بار ویروسی و انتقال این بیماری در جامعه اقدام به تدوین برنامه راهبردی چهارم مشتمل بر 21هدف و با همکاری 14 سازمان کرده است.
وی همچنین تقویت زیرساخت های تشخیصی در سطح استان و شهرستان ها و راه اندازی مراکز تشخیص سریع ابتلا به ویروس اچ آی وی را از اقدام های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری برای پیشگیری از گسترش این بیماری عنوان کرد.
بیماری ایدز از طریق تزریق مواد با سرنگ آلوده، ارتباط جنسی محافظت نشده ، انتقال ویروس به جنین و یا نوزاد شیرخوار از مادر آلوده و تماس با فرآورده های خونی آلوده منتقل می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار