در پی بارش های اخیر؛
رئیس اداره محیط زیست شهرستان بروجن از آبگیری کامل و احیای تالاب بین اللملی گندمان استان چهارمحال و بختیاری در پی بارش های اخیر خبر داد.
کد خبر: ۳۴۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ 24 December 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، مرتضی منصوری افزود: فصل پاییز و زمستان به عنوان فصل آبگیری تالاب است و با آبگیری کامل این تالاب به مرحله احیا رسیده است.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری، میزان بارندگی در سال زراعی جاری 161 گزارش شده است.
وی با بیان اینکه تالاب بین المللی گندمان آب چاه ‌های کشاورزی هشت روستای پایین دست را تامین می‌کند، گفت: در فصل بهار و تابستان میزان آب این تالاب به حداقل می رسد.
منصوری به ایجاد بندهای خاکی برای احیای تالاب اشاره کرد و گفت: محیط بانان و جوامع محلی در زمان بارندگی به هدایت آب های سطحی برای احیای تالاب اقدام می کنند.
وی گفت: یخ زدگی کامل در 2 تالاب گندمان و چغاخور نداشته ایم و یخ زدگی ها جزیی است.
رئیس محیط زیست شهرستان بروجن گفت: در فصل مهاجرت زمستانه پرندگان آبزی به تالاب های استان بیش از 150هزار پرنده به این منطقه مهاجرت می کنند.
به گفته وی در بین پرندگان گونه های سرسفید و چند گونه نادر دیگر مشاهده شده است.
 تالاب بین المللی گندمان در نزدیکی ضلع شمال شرقی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن واقع است.
این تالاب در لیست 10 تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز ثبت شده است.
وسعت تالاب گندمان 980 هکتار است و ارتفاع این تالاب از سطح دریا 2219 متر است، در کنار تالاب می توان گیاهانی مثل بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش را مشاهده کرد.
پرندگانی مثل لک لک، شکاری ها، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار