مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: 187 روستای این استان با شیب بالای 50 درصد در معرض خطر رانش زمین قرار دارد.
کد خبر: ۳۴۹۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴ 26 December 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، ستار فرهادی همزمان با هفته 'ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی'  تاکید کرد: از این تعداد تاکنون 85 روستا در قالب 55 شهرک و تحت تاثیر سیل، ریزش کوه و رانش زمین جابجا شده است.
وی افزود: وجود بارندگی های بالای 10 میلیمتر به مدت چند روز در سال، طوفان، یخبندان، سیل، رانش زمین و رعد و برق از مهمترین حوادث غیرمترقبه در چهارمحال و بختیاری است.
فرهادی افزود: هم اینک برخی کانون های جمعیتی در اطراف سه هزار و 200 کیلومتر رودخانه دائمی و فصلی چهارمحال و بختیاری مستقر است.
وی یادآور شد: استقرار کانون های جمعیتی در اطراف رودخانه ها مشکلاتی را هنگام بروز حوادث غیرمترقبه برای ساکنان آن به وجود می آورد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: این استان در جابجایی روستاهای در معرض خطر، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: چهارمحال و بختیاری 30 گسل اصلی و فرعی دارد و بر روی چین خوردگی زاگرس مرکزی قرار دارد که بخش ابتدایی گسل زاگرس در استان است.
فرهادی تاکید کرد: قرارگیری چهارمحال و بختیاری بر روی گسل های زلزله خیز و استقرار 80 درصد وسعت این استان در شیب بالای 15 درصد ضرورت توجه به اقدامات پیشگیرانه هنگام وقوع این بلای طبیعی را بیشتر می کند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: امسال به منظور ترویج فرهنگ ایمنی و انسجام در اقدامات، شعار 'آگاهی از مخاطرات طبیعی، ارتقای تاب آوری جامعه' به عنوان شعار روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در سال 1395 نامگذاری انتخاب و نامگذاری شده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون ارتقای آمادگی عمومی، هماهنگی دستگاه های اجرایی و انسجام اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان ها با هدف کاهش خطرپذیری هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی به عنوان یک ضرورت احساس می شود.
ساعت 5 و 26 دقیقه و 26 ثانیه بامداد پنجم دی 1382 زمین لرزه ای به بزرگی 6.6 ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین بم را با خاک یکسان و خسارت های جبران ناپذیری را وارد کرد.
براساس آمار رسمی ارائه شده 90 درصد ساختمان های بم در این زلزله ویرانگر به طور کامل خراب شد و آنچه هم بر جای ماند از امنیت کافی برخوردار نبود.
به همین منظور پس از وقوع زلزله بم در پنجم دی 1382 همه ساله این روز را به عنوان روز 'ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی' نامگذاری کرده اند.
چهارم تا دهم دی 1395 به عنوان هفته 'ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی' نامگذاری شده است.
چهارمحال و بختیاری یکی از استان های زلزله خیز کشور محسوب می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار