مدیرکل دامپزشکی چهارمحال وبختیاری با بیان این که موردی از ابتلای طیور به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشده است، گفت: مردم نگران مصرف مرغ نباشند، زیرا نظارت دامپزشکی از کشتار تا عرضه با جدیت درحال پیگیری است.
کد خبر: ۳۴۹۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹ 26 December 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، عبدالمحمد نجاتی اظهار کرد: شهروندان برای رعایت هرچه بیشتر موارد بهداشتی در صورت مشاهده پرندگان تلف شده از تماس با آنان بپرهیزند و دامپزشکی را برای انجام نمونه برداری و آزمایش های لازم مطلع کنند.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری ویروسی و کشنده است که سیستم تنفسی را درگیر کرده و در صورت ابتلا، تلفات بالایی دارد که پاییز امسال شیوع آن در برخی از مرغداری های کشور گزارش شد.
وی در ادامه اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در زمینه کنترل بیماری های دامی و مشترک بین دام و انسان طی سه سال گذشته را ارزنده خواند و کنترل بیماری های خطرناک شاربن، آبله، بروسلوز و تب مالت در چهارمحال و بختیاری را دستاورد این اقدامات عنوان کرد.
نجاتی یادآور شد: در این مدت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی پی آر) از50 کانون در سال 93 به پنج کانون در سال 94 کاهش یافته و امسال نیز موردی از ابتلا به این بیماری گزارش نشده است.
وی افزود: در زمینه تب برفکی با وجودی که در صورت شیوع این بیماری، دام های سبک با تلفات زیاد مواجه می شوند، امسال نیز تلفاتی در این زمینه نداشتیم.
نجاتی، کنترل بیماری وی اچ اس در مزارع پرورش ماهی و صادرات ماهیان سردابی غیرمنجمد به خارج از کشور را از دیگر اقدامات این اداره کل طی سه سال گذشته برشمرد.
وی در زمینه آلودگی های ناشی از ساخت بیش از حد مزارع شیلات در برخی مناطق استان تصریح کرد: مزارع پرورش ماهی باید با احداث چاهک ها در چند متری رودخانه ها اقدام به تصفیه آب کنند.
وی افزود: نظارت بر کشتار وعرضه گوشت سالم در بازار، ساخت کشتارگاه های صنعتی دام، تولید مرغ ارگانیک و بدون آنتی بیوتیک و پیگیری برای افزایش صادرات فرآورده های خام دامی به خارج از کشور از دیگر اقدامات دامپزشکی استان در سه سال گذشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار