تابناک چهارمحال وبختیاری- رییس امور فنی مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: 78 درصد از مساحت عرصه‌های منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری مرتع است.
کد خبر: ۳۶۰۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵ 14 January 2017

به گزارش تابناک- فرزاد مردانی اظهار کرد: از یک میلیون و 400 هزار هکتار عرصه‌های طبیعی، 78 درصد آن معادل یک میلیون و 93 هزار هکتار مرتع است.

وی افزود: تا کنون برای 520 هزار هکتار از مراتع استان طرح مرتع‌داری تهیه شده و از این میزان 250 هزار هکتار آن به مرتعداران واگذار شده است.

مردانی خاطرنشان کرد: تهیه طرح‌های تلفیقی مرت‌عداری از جمله سیاست‌های تدوین شده امور کاربری مراتع هستند که با در نظر گرفتن پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل مرتع، راهکارهای احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی مراتع تعیین می‌شود.

وی شخم و شیار در سطح مراتع، چرای خارج از فصل چرا و مازاد بر ظرفیت مرتع، بهره‌برداری غیراصولی از گیاهان دارویی و صنعتی و بوته‌کنی را از مهم‌ترین عوامل تخریب مراتع دانست و گفت: اجرای طرح‌های عمرانی بدون مطالعه و بدون ارزیابی زیست محیطی نیز باعث تخریب مراتع می‌شود.

رییس امور فنی مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص تعداد بهره‌برداران مجاز و غیرمجاز از مراتع، تصریح کرد: تعداد بهره‌برداران مجاز از مراتع در استان 22 هزار خانوار و تعداد بهره‌بردار غیرمجاز معمولاً سه برابر خانوارهای مجاز است.

مردانی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه تعداد زیادی از دامداران استان‌های اصفهان، خوزستان و لرستان نیز قبل از موعد دام خود را در مراتع استان وارد می‌کنند و از این طریق باعث تخریب مراتع استان می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار