تابناک زنجان;
تشکیل خانه احزاب تنها چند ماه مانده به انتخابات و تجربه تلخ تشکیل خانه مطبوعات به عنوان یک تشکل ناکارآمد و سیاست زده موجب شده است تا تحلیل های متفاوتی از سوی کارشناسان در رابطه با این اقدام دولت یازدهم ارائه شود!
کد خبر: ۳۶۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 19 January 2017
اولین خانه احزاب استانی روز گذشته در استان زنجان راه اندازی شد اما نام خانه احزاب که می آید دل سوزان ناظر فضای سیاسی کشور نمی دانند که خوشحال باشد یا غمگین ، آخر تجربه تلخ تشکیل خانه مطبوعات و طایفه ای شدن آن که نتیجه ای جز ناکارآمدی برای آن نداشت پیش روی ماست آنهم در حالی که قرار بود محفل دفاع از حقوق اهالی رسانه باشد! 

از این رو دل نگرانی بابت تشکیل خانه احزاب بیشتر از خانه مطبوعات است زیرا به طبع جامعه هدف آن گستردگی بیشتری دارد و دولت تنها چند ماه مانده به انتخابات به یاد راه اندازی آن افتاده است که این خود شائبه تلاش برای بهره گیری از ظرفیت آن را در ایام انتخابات پررنگ تر می کند!

البته ایجاد خانه های احزاب در استان ها فی نفسه اقدام پسندیده و مبارکی است اما ایجاد نهادی بدون پشتوانه فرهنگی و سیاسی مناسب آن هم در پر تنش ترین ماههای پایانی عمر یک دولت تنها موید تکرار یک تجربه نافرجام در حوزه احزاب کشور است زیرا شکی نیست که در مدت زمان محدود باقی مانده تا ایام شروع انتخابات ریاست جمهوری نه تنها انتظار فعالیت اصولی از این مجموعه نمی رود بلکه این احساس نیز به افکار عمومی تلقین می شود که جریانی در کشور در تلاش است تا با تشکل سازی های آماری فضای جدید را در انتخابات پیش رو خلق نموده و از آن به نفع خود بهره برداری نماید. 

قطعا این تحلیل نافی این واقعیت نیست که خواهی ، نخواهی باید فعالیت احزاب در کشور به شکل اصولی و ساختار مند دنبال شود اما گسترش دیمی تشکل ها پیش از هر انتخابات و خشکیده شدن ان ها در فردای اعلام نتایج تنها به فرایند تکامل صحیح و اصولی فعالیت سیاسی در کشور ضربه وارد می کند مانند دانشجویی که تنها در شب امتحان دغدغه کسب علم و مطالعه پیدا می کند.

لذا گرچه تصورش سخت است اما باید امیدوار بود که حداقل خانه احزاب در این ماههای پیش رو از رسالت تعریف شده بر روی اسناد کاغذی خود فاصله نگیرد و به بازیچه برخی جریانات سیاسی کشور بدل نشود تا در پرتو فعالیت صحیح آن بتوان آینده ای بهتر را برای فعالیت احزاب در کشور متصور شد.

یادداشتی از: علی محمدی - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی

- شما نیز می توانید دیدگاههای خود را جهت انتشار در تابناک زنجان برای این رسانه ارسال نمایید.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار