تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال وبختیاری گفت: موردی از تلفات انسانی ناشی از ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشده است.
کد خبر: ۳۷۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 12 February 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- عبدالمجید فدایی در زمینه شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان اظهار کرد: به منظور کنترل این بیماری، افراد در صورت مشاهده تلفات بالای پرندگان نظیر مرغ، غاز، بوقلمون و اردک هرچه سریع تر اداره دامپزشکی را برای نمونه برداری و انجام اقدامات تشخیصی مطلع سازند.
وی تب شدید، درد شکم ، استفراغ و سرفه های شدید را از مهمترین علائم ابتلا به بیماری فوق حاد پرندگان عنوان کرد و افزود: این علائم تا چهار روز پس از آلوده شدن بدن به ویروس، قابل مشاهده است.
فدایی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی برای کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ادامه داد: با توجه به این که ویروس این بیماری در اثر حرارت از بین می رود، به افراد توصیه می شود مرغ و تخم مرغ را به صورت کاملا پخته مصرف کنند.
رییس مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری همچنین تاکید کرد: با توجه به امکان آلوده شدن افراد به این ویروس در زمان تهیه غذا، شست وشوی دست ها و استفاده از دستکش پیش و پس از آماده شدن مرغ برای پخت و استفاده از وسایل حفاظتی توسط کارگران مرغداری ها از دیگر مواردی است که رعایت آن به افراد توصیه می شود.
فدایی، بیماران قلبی، عروقی و تنفسی و ریوی، زنان باردار، کودکان، بیمارانی که پیوند کلیه و مغز استخوان داشته اند و سالمندان را از افراد پرخطر درصورت ابتلا به این بیماری دانست و بیان کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مواردی منجر به مرگ این افراد می شود.
وی در زمینه اقدامات مرکز بهداشت استان برای کنترل این بیماری در کانون های شناسایی شده اظهار کرد: در سراسر استان کارگروه های استانی برای اتخاذ تدابیر لازم تشکیل و برنامه های آموزشی در سطح مراکز بهداشتی شهرستان ها آغاز شده است.
فدایی ادامه داد: برای افرادی نیز که در تماس مداوم با پرندگان بوده اند تا 10 روز خدمات لازم نظیر عملیات تب سنجی و داروی ضد آنفلوانزا ارائه می شود.
هم اکنون پنج کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان سامان، بن و کیار در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری پیش از این از شناسایی و معدوم سازی پرندگان خانگی در 5 کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مناطق روستایی 'گرمدره'، 'حیدری' و'شیخ شبان' شهرستان بن و روستای خراجی شهرستان کیار از توابع این استان خبر داده بود.
عبدالمحمد نجاتی همچنین از آماده باش کامل ماموران دامپزشکی شهرستان های این استان از زمان مشاهده نخستین مورد مشکوک به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه را یادآور شد و اظهار کرد: برنامه ریزی های لازم در خصوص پیشگیری و شناسایی کانون های آلوده انجام شده است.
وی گفت: تاکنون 15 استان کشور درگیر این بیماری هستند و چهارمحال و بختیاری نیز شانزدهمین استان است که در 5 کانون بیماری مشاهده شده است.
استان چهارمحال و بختیاری با قرار گرفتن در سرچشمه رودخانه های بزرگ چون کارون، زاینده رود و دز و داشتن چندین تالاب مطرح کشور، بهترین زیستگاه برای پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار