تابناک چهارمحال وبختیاری- فوق تخصص نوزادان در چهارمحال و بختیاری گفت: احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی در نوزادان نارس بالا است.
کد خبر: ۳۸۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱ 25 February 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- رویا چوپانی اظهار کرد: یک حاملگی طبیعی، 280 روز به طول می‌انجامد و اگر تولد نوزاد قبل از 37 هفته بارداری صورت پذیرد، نوزاد نارس خواهد شد.

چوپانی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی در نوزادان نارس  را بالا دانست و گفت: نوزاد نارس یا کم‌ وزن علاوه بر  امکان ابتلا به بیماری قلبی و ریوی ممکن است با مشکلاتی همچون کم‌خونی و عفونت و سندروم نیز مواجه شود.

وی ناتوانی رحم در نگه‌داشتن جنین، پارگی زودرس کیسه آب ، جداشدگی زودرس جفت، عفونت ادراری مادر و اختلال عملکرد جفت و عروق از جمله عوامل ایجاد زایمان زودرس دانست و گفت: حاملگی چند قلویی نیز احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

این فوق تخصص نوزادان در ادامه افزود: نامناسب بودن وضعیت اقتصادی و اجتماعی، کم خونی و سیگاری بودن مادر و تغذیه نادرست او نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند احتمال تولد نوزاد کم وزن یا نارس را افزایش دهد.

وی افزود: از آنجا که ریه این نوزادان تکامل پیدا نکرده و تنفس خود به خودی آن‌ها کم است، با مشکلات تنفسی روبه‌رو ‌هستند و گاهی نیز تزریق سورفکتانت و تهویه مکانیکی برای این کودکان لازم است.

چوپانی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در رابطه با نوزادانی که با وزن کم و نارس متولد می‌شوند تنظیم درجه حرارت بدن است، چون این بچه‌ها مستعد افت دمای بدن هستند، به همین دلیل بلافاصله بعد از تولد باید این نوزادان را در مکانی گرم نگه‌ داشت.

این فوق تخصص نوزادان افزود:درجه حرارت زیربغل نوزاد نارس باید در محدوده 36.5 تا 37 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد تا دمای بدن آن افت پیدا نکند.

وی در ادامه تصریح کرد: رطوبت نسبی 40 تا 60 درصد به تثبیت درجه حرارت بدن نوزاد نارس کمک شایانی می‌کند.

چوپانی خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس، لازم است مادران مراقبت‌های دوران بارداری را از ابتدا و حتی قبل از بارداری به دقت و به صورت کامل انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار