تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از ممنوعیت خرید و فروش حیوانات غیر اهلی و گونه های جانوری در آستانه سال نو در این استان خبر داد.
کد خبر: ۳۹۲۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ 11 March 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی با اعلام این خبر افزود: برخورد قاطع و قانونی با عرضه کنندگان و فروشندگان گونه های حانوری حیات وحش از مهمترین برنامه های این اداره کل در آستانه سال نو است.
به گفته وی، همه ساله در آستانه سال نو افراد فرصت طلب و سودجو در کنار فروش ماهی قرمز، اقدام به عرضه و فروش غیرمجاز گونه های جانوری حیات وحش مانند مار، مارمولک، سمندر، لاک پشت می‌کنند.
احمدی افزود: با توجه به ممنوعیت نگهداری و خرید و فروش حیات وحش بر اساس مواد 7 و 10 قانون شکار و صید، در صورت مشاهده هرگونه تخلف، ضمن ضبط حیوانات و رهاسازی آنها در طبیعت، با افراد خاطی بر اساس قوانین و مقررات به شدت برخورد می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان در این ایام نسبت به گشت و نظارت مستمر بر مراکز خرید و فروش ماهی قرمز و پرنده فروشی‌ها اقدام خواهند کرد.
وی از عموم مردم خواست، از خرید جانوران وحشی که گونه‌هایی در خطر انقراض هستند اجتناب و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را در سریع ترین زمان به سامانه تلفنی 1540، یا شماره تلفن های 3 و 32223572 یا نزدیکترین پاسگاه و اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.
احمدی در خصوص گشت‌های نوروزی حفاظت محیط زیست افزود: تمهیدات لازم جهت برقراری گشت های نوروزی پایش و حفاظت محیط زیست به صورت شبانه روزی در استان اندیشیده شده و ماموران اجرایی ضمن راهنمایی مردم و بخصوص گردشگران، از به روز تخلفات زیست محیطی جلوگیری به عمل خواهند آورد.
تاکنون 294 گونه جانوری از انواع پرندگان، پستانداران، ماهی ها و خزندگان در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.
بر اساس سرشماری پارسال حیات وحش، 3.7 درصد گونه زیستی این استان به عنوان گونه های در خط معرض خطر انقراض و تحت حمایت محیط زیست معرفی شده و در لیست قرمز سازمان جهانی منابع طبیعی قرار گرفته اند.
در مقایسه با پستانداران شناسایی شده در کشور، سهم این استان 37 درصد از مجموع پستانداران و 33 درصد از پرندگان ایران است.
هم اکنون 9.4 درصد از کل مساحت چهارمحال و بختیاری جزو مناطق حفاظت شده، پارک ملی، مناطق شکار ممنوع است.
در ایام نوروز گاهی مردم در کنار خرید ماهی قرمز زینتی اقدام به خرید برخی از گونه های جانوری کوچک آبزیزی از جمله سمندر خرم آباد و لاک پشت می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار