تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به افت شدید سفره های زیرزمینی و کاهش بارندگی ها، کشت گیاهان آب بر از جمله ذرت دور رس، چغندر بذری و صیفی جات نه تنها حمایت یارانه ای نمی شود، بلکه ممنوع است.
کد خبر: ۳۹۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ 11 March 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- سیروس بیک بکان از توزیع بذر اصلاح شده ذرت زودرس علوفه ای یارانه دار و توصیه به کشت محصول پیاز و چغندر نشاء در مزارع استان از سوی مسئولان متولی خبر داد و اظهار کرد: با کشت گیاهان زراعی زودرس کاهش 15 درصد در مصرف آب کشاورزی ممکن خواهد شد.
وی میزان اراضی آماده برای کشت محصول پیاز و صیفی جات در استان را 900 هکتار برآورد کرد و افزود: با برنامه ریزی های انجام شده در کشت بهاره سال زراعی جاری، 650 هکتار زمین زراعی استان به کشت نشاء محصول پیاز خواهد رفت.
بیک بکان افزود: در راستای اجرای طرح الگوی کشت و آبیاری نوین 50 درصد هزینه خرید نوارهای آبیاری (لوله های تیپی) را این سازمان به کشاورزان پرداخت می کند.
وی گفت: محصول گندم، کلزا و ذرت بعنوان مهمترین محصولات با آب بری کم است که بایستی با استفاده از سیستم آبیاری نوین و نوارهای آبیاری کشت شوند.
وی هدف از اجرای این طرح را تشویق کشاورزان به استفاده از روش های آبیاری نوین در زمینه کشت گیاهان با مصرف آب کم عنوان کرد و افزود: در اجرای طرح الگوی کشت بخش عمده ای از اراضی این استان به کشت گیاهان ذکر شده به خصوص ذرت زودرس اختصاص یافته است.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری برداشت 880 هزار تن محصولات زراعی در سال زراعی گذشته را یادآور شد و گفت: این محصولات شامل گندم، جو، کلزا، پیاز، سیب زمینی، حبوبات، چغندرقند، ذرت و نباتات علوفه ای مانند یونجه و شبدر است.
وی با اشاره به کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی چهارمحال و بختیاری در سال زراعی گذشته افزود: توزیع بذرهای اصلاح شده بین کشاورزان، اجرای روش های نوین آبیاری و استفاده از ادوات مکانیزه از کاهش میزان برداشت محصولات زراعی نسبت به سال گذشته جلوگیری کرد.
وی افرود: امسال 140 هزار هکتار از مزارع استان به کشت بهاره و پاییزه محصولات زراعی به صورت دیم و آبی اختصاص پیدا کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار