تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: کوچ بهاره زود هنگام عشایر همراه با دام به مراتع مناطق ییلاقی استان، قبل از تقویم کوچ ممنوع و تخلف محسوب و از آن جلوگیری می شود.
کد خبر: ۳۹۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵ 15 March 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- یحیی حسین پور افزود: کوچ بهاره زودهنگام عشایر به مراتع و یا داشتن دام مازاد(براساس پروانه چرای دام) تخلف محسوب شده و متخلفان تحت پیگرد قضایی قرار می گیرند.
وی، به ورود زودهنگام دام مناطق روستایی استان به مراتع شهرستانهای مختلف قبل از شروع کوچ تقویم کوچ عشایر در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از افراد سودجو و یا ناآگاه با نقض زمان مقرر کوچ، اقدام به چرای دام در مراتع استان می کنند، که اتفاق موجب نابودی یا فقیرشدن مراتع و تحریک عشایر به کوچ زود هنگام می شود.
حسین پور با بیان اینکه چرای زود هنگام دام در مراتع یکی از عوامل مهم تخریب مراتع است، اظهار کرد: زمان ورود دام به مراتع ییلاقی باید مطابق با پروانه های مرتعداری صادر شده باشد و در غیر این صورت از سوی اداره منابع طبیعی اعمال قانون خواهند شد.
وی گفت: بر اساس قانون، چرای دام در مراتع بدون پروانه چرا و یا دام مازاد بر ظرفیت تعیین شده جرم است و فرد خاطی مستلزم پرداخت 20 درصد متوسط ارزش واحد دامی برای هر واحد دامی به عنوان جریمه می باشد.
حسین پور با اشاره به توزیع علوفه یارانه‌ای و مدت‌دار برای نخستین‌ بار در بین عشایر استان افزود: مهرماه امسال 4 هزار تن علوفه در بین عشایر توزیع شد که بازپرداخت هزینه آن تیرماه سال آینده است.
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال 17 هزار و 600 متر خط انتقال آب شرب برای عشایر انجام شده است، توضیح داد: امسال 180 میلیون لیتر آبرسانی سیار نیز برای عشایر استان انجام شده است.
چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از 124 هزارنفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و500 هزارراس دام سبک دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار