سفری به فارسان؛
تابناک چهارمحال وبختیاری- شهرستان فارسان منطقه‌ای باصفا با مردمی خون‌گرم در میان کوه‌های سربه فلک کشیده جهانبین، سالدران، کلک و چوبین محسور شده است.
کد خبر: ۳۹۹۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸ 28 March 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- شهرستان فارسان یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری که درشمال غربی استان واقع شده است؛ مرکز آن شهر فارسان است، جونقان، باباحیدر، گوجان و پردنجان شهرهای دیگر آن هستند.

شهرستان فارسان از لحاظ هندسی بیضی شکل است که در بین کوه‌های سربه فلک کشیده پنهان شده است، منطقه‌ای جلگه‌ای و حاصل‌خیز، باصفا و معتدل که دارای آب و هوای کوهستانی است.

فارسان نقطه تقاطع و بهترین مرکز داد و ستد برای طوایف مختلف بختیاری است، این شهرستان به مرکز ييلاق‌نشين ايل بختياري معروف است.

از نظر تاریخی قدمت شهرستان فارسان به قبل از اسلام می‌رسد، ساکنان اولیه آن را مهاجران و پیشه‌ورانی تشکیل می‌دادند که جهت ارائه خدمات دراین مناطق ساکن شده‌اند.

سنگ نوشته‌هاي مشروطي تونل پارتي پيرغار، قلعه سردار اسعدبختياري درشهرجونقان(موزه صنايع دستي)، مسجدجامع فارسان، كتيبه بكان جونقان، طاق سنگي‌ها( كاروانسراي )خان اويدرتنگ دركش و ركش،امامزاده سيد ميراحمد و امامزاده حيدربن مالك شهر باباحيدر، امامزاده سيدسعيدچليچه، امامزاده سيدمحمد فارسان، امامزاده روستاي گوشه مهم‌ترین اماکن تاریخی و مذهبی این شهرستان است.

درشهرفارسان مسجدجامع از بناهای تاریخی وکهن این شهر است، حمام خزانه‌ای این شهر که قدمتی حدود ۲۰۰ ساله داشت با بی توجهی مسئولین، خراب و آسفالت خیابان آن را برای همیشه تاریخ سیاه پوش کرد.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به چشمه و آبشار پيرغار روستاي ده‌چشمه، چشمه و غارسراب روستاي اميدآباد، چشمه قلعه فارسان، چشمه و غار سيدعيسي روستاي بيدكل، چشمه كفشينه، گردشگاه آبمراد شهرچليچه، پارك ساحلي فارسان، گردشگاه منطقه اسعديه چليچه، گردشگاه روستاي چوبين، گردشگاه پازن‌پير شهر گوجان، ارتفاعات كوه جهانبين و كلك اشاره کرد.

از لحاظ تاریخی مردم این شهرستان نقش مهم و اساسی در شکل‌گیری نهضت مشروطیت داشته‌اند که به رهبری سردار اسعدبختیاری در فتح تهران شرکت کردند، بی‌شک امروزه کتیبه ده‌چشمه گویای تاریخی این ادعاست.

مردم شهر فارسان عمدتاً بختیاری هستند، اکثر مردم شهر خود را منتسب به طایفه به‌داروند می‌دانند، البته با توسعه شهر، مردم دیگری از روستاها و شهرهای دیگر مانند کوهرنگ و دیگر روستاهای اطراف شهرهم به آن مهاجرت کرده‌اند.

مردم فارسان به زبان بختیاری تکلم می‌کنند که در آن واژهای پهلوی و باستانی فراوانی وجود دارد.

انواع بافته‌های داری و عشایری نظیر گلیم، جاجیم، خورجین و البسه محلی صنايع‌دستي رايج در اين شهرستان است.

از مهم‌ترين سوغات محلي اين شهرستان مي‌توان به انواع لبنيات، داروهاي گياهي، عسل و البسه محلي اشاره كرد.

از سال ۱۳۵۸ بخش میزدج با بخش شوراب تنگزی به شهرستان فارسان تبدیل شد، در سال ۱۳۸۰ بخش شوراب تنگزی از شهرستان فارسان جدا و به شهرستان کوهرنگ پیوست و بعد از آن شهرستان فارسان محدود به بخش میزدج شد که می‌توان گفت از لحاظ وسعت، کوچکترین شهرستان در کل کشور است.

شهرستان فارسان با مركزيت شهر فارسان درفاصله 35 كيلومتري مركزاستان وبامساحت حدود 558 كيلومترمربع و جمعيتي حدودیک صد هزارنفر،شامل 3 بخش ‌6 شهرو 5 دهستان، با ارتفاع بيش از دو هزار و100 متر از سطح دريا قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار