تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: میانگین بارندگی های سال زراعی جاری استان 488 میلیمتر گزارش شده، درحالی که در مقایسه با میانگین بلندمدت که 591 میلیمتر بوده، 100 میلیمتر کاهش داشته است.
کد خبر: ۴۱۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ 24 April 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- مهرداد قطره سامانی در ادامه از کاهش 16 درصدی بارش های این استان در مقایسه با میانگین بلندمدت در دوره مشابه خبر داد و افزود: به تازگی از آمارهای هواشناسی استان سوء برداشت می شود.
وی گفت: برخی از افراد از آمار منتشره روزانه هواشناسی استان بدون در نظر گرفتن ماهیت آمار و تفسیر آن جهت برخی تصمیم گیری ها استفاده نابجا کرده اند.
قطره سامانی تصریح کرد: آمار روزانه و بارش نقطه ای در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نمی تواند ملاک وضعیت کل بارش و پهنه گسترده اقلیم های متفاوت و خشک استان باشد.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال این استان وارد نهمین سال پیاپی خشکسالی خود شده است، افزود: خشکسالی یک منطقه فقط با بارش بیان نمی شود بلکه به توزیع بارش، نوع بارش از نظر برف یا باران، مدت زمان بارش و نفوذپذیری خاک وابسته است.
قطره سامانی ادامه داد: همچنین میانگین دمای هوای استان نسبت به بلندمدت حدود 5.2 درجه سانتیگراد افزایش داشته که گواه این عدد ارتفاع برف امسال کوهرنگ با عدد 44 سانتیمتری در مقایسه با بلندمدت 107سانتیمتری آن است که در نوع خود بی سابقه است.
وی خاطرنشان کرد: امید است همگان نسبت به اعلام نظرهای بدون کارشناسی خوددداری و توجه داشته باشند که بحران آب جدی است.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه کارون و زاینده رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز است.
بیش از هشت سال است که تغییر شرایط اقلیمی، کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش ها از برف به باران این استان را با پدیده شوم خشکسالی دست به گریبان کرده و پیامدهای ناگواری را برجای گذاشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار