معاون وزیر صنعت:
تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آموزش های دانشگاهی تقاضا محور نیست، گفت: دانشگاه و بنگاههای اقتصادی در کشور با یکدیگر بیگانه هستند
کد خبر: ۴۱۴۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ 26 April 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- برات قبادیان در نخستین گردهمایی 'هم اندیشی صنعت با دانشگاه' در شهرکرد با بیان اینکه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری حلقه مفقوده بنگاههای اقتصادی است، اظهار کرد: استقلال و پویایی در صنعت کشور نیازمند نوآوری و آموزش است.
وی افزود: 5 میلیون دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند و 4 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که ایجاد اشتغال برای این افراد از سوی دولت هم امکان پذیر نیست.
قبادیان ادامه داد: دانشگاهها و بخش صنعتی در کشور باید با تشکیل کمیسیون های تحقیقاتی و همکاری برای رفع مشکل بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی و نیاز صنعت به نیروهای متخصص و ماهر چاره جویی کنند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این وزارتخانه سه طرح اجرایی با هدف ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه شامل اجرای طرح کارآموزی دانشجویان در صنایع، فرصت مطالعاتی خارج از کشور با هدف به روز کردن دانش نرم افزاری و سخت افزاری برای استادان دانشگاهها و طرح پسا دکترای صنعتی را در دستور کار قرار داده است.
قبادیان افزود: دانشگاه باید با تخصصی کردن آموزش ها و بخش صنعت نیز با به روز کردن تکنولوژی و دانش، دیوار بی اعتمادی بین این 2 بخش را بردارد.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم خردگراست و طرح های اشتغالزایی خود را با تدبیر اجرا کرده است، افزود: طرح های اشتغالزایی در دولت های گذشته بدون مطالعه و پایداری انجام شده است.
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته 3 میلیون نفر ساعت آموزش های تخصصی و حرفه ای صنعت در کشور اجرا کرد که مطابق برنامه ریزی ها آموزش های امسال 3 برابر سال گذشته خواهد بود.
وی با گلایه از تاخیر در راه اندازی کسب و کار در کشور اظهار کرد: مطابق گفته برخی کارشناسان راه اندازی کسب و کار در کشور 720 روز به طول می انجامد، درحالی که زمان انتظار در عربستان 36 روز است.
قبادیان افزود: غربالگری نیازمندی های تکنولوژی، تولید و آموزشی بخش صنعت در کشور محسوس است و باید در کوتاه ترین زمان این نیازسنجی از سوی افراد کارشناس و کاردان با هدف کمک به دولت اجرا شود.
رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: برای رسیدن به توسعه در بخش اقتصاد و صنعت باید نوآوری و خلاقیت ایجاد شود که آموزش های به روز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان تنها راهکار است.
اسماعیل پیرعلی افزود: در برنامه ششم توسعه شاخص های جدید نوآوری، رقابت پذیری و اشتغال از سوی شرکت های دانش بنیان برنامه ریزی شده است که فعالان بخش صنعت می توانند از این فرصت بهره کافی را برای پویای بخش خود بکار گیرند.
به گفته وی، در ابتدای دولت یازدهم 100 شرکت دانش بنیان در کشور فعال بود که اینک به 2 هزار و 700 شرکت ارتقا یافته و 13 هزار شرکت دیگر برای ثبت شدن ثبت نام کرده و در انتظار ثبت هستند.
معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد نیز در این نشست گفت: دانشگاهها با بودجه و اعتبار محدود نمی توانند صنعت را در کشور به سمت پیشرفت حرکت دهند.
محمد فرامرزی صنعت را به بدن انسان و موجود زنده تشبیه کرد و افزود: صنعت نیز همانند موجود زنده هر روز نیاز به مراقبت، دانش افروزی و پویایی است.
به گفته وی، صنعت برای پویایی و رقابت پذیری خود در بازارهای داخلی و خارجی نیازمند هزینه، اعتبار و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاهیان است.
نخستین گردهمایی 'هم اندیشی صنعت با دانشگاه' با حضور فعالان بخش صنعت و معدن و دانشگاهیان در اتاق بازرگانی شهرکرد برگزار شد، این گردهمایی با هدف تسهیل و ارتباط دوسویه دانشگاهیان و صنعتگران برگزار شد.
بنابر گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری هم اینک یکهزار و 200 واحد تولیدی و صنعتی در این استان وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار