تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: بروز و تشدید بیابان‌زایی در چهارمحال و بختیاری به دلیل ارتباط منابع این استان با چندین استان دیگر، می‌تواند بخش قابل توجهی از کشور را درگیر مسائل مختلف در این حوزه کند.
کد خبر: ۴۴۲۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ 17 June 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی با اشاره به تغییرات اقلیمی که درجهان درحال رخ دادن است، اظهار کرد: فرسایش خاک و بیابان‌زایی با عواملی چون تغییرات آب و هوایی تشدید می‌شود و این اتفاق به وضوح در سطح استان قابل مشاهده است.

وی خشکسالی طولانی مدت در استان و قرارگرفتن این استان جزء 7 استان خشک کشور در کنار تغییر رژیم بارشی و فرسایش بالای خاک را به عنوان مجموعه عوامل بروز بیابان‌زایی در استان برشمرد.

احمدی نتیجه بیابان‌زایی در استان را تحت تاثیر قرارگرفتن معیشت مردم عنوان و تصریح کرد: از آنجاییکه معیشت مردم چندین استان دیگر نیز به واسطه منابع آبی به این استان وابسته است، بروز این پدیده در چهارمحال و بختیاری می‌تواند بخش قابل توجهی از کشور را درگیر مسائل مختلف در این حوزه کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مهمترین نتیجه منفی بیابان‌زایی بر روی جوامع انسانی را شامل جا‌به‌جایی و مهاجرت دانست.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های جهانی مبنی بر شدت یافتن وقایع طبیعی مانند موج گرما و خشکسالی در سال‌های آینده، بر لزوم آگاهی رسانی و اتخاذ تدابیر لازم در سطوح مختلف برای مقابله با این پدیده تاکید کرد.

احمدی با بیان اهمیت مدیریت منابع طبیعی و مقابله با گسترش بیابان‌ها و فرسایش خاک، برنامه‌ریزی، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و تخصیص بودجه برای احیای مناطقی که درگیر بیابان‌زایی شده‌اند را خواستار شد.

احمدی افت سطح آب‌های زیرزمینی در استان را از بارزترین علائم بیابان‌زایی عنوان کرد و تبدیل دشت‌های استان به کانون‌های ریزگرد را از نمودهای این اتفاق ناگوار دانست.

وی اولین نتایج احیای این مناطق را در جلوگیری از ایجاد بحران در بخش‌های مختلف، افزایش تولید و بهره‌وری و نیز جلوگیری از گسترش تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی برشمرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار