تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: 54 درصد از یک میلیون و 641 هزار هکتار وسعت این استان با خشکسالی شدید روبروست که عزم مسئولان را در توجه به پروژه های آبی و در عین حال حفظ منابع و آب های زیرزمینی می طلبد.
کد خبر: ۴۵۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ 04 July 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- شاهرخ پارسا افزود: 87 درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری با خشکسالی مواجه می باشد، اما 54 درصد آن شدید است.
وی با بیان استیلای 10 ساله پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سال زراعی جاری (مهرماه 95 تا شهریورماه 96) درحالی آغاز شده که میزان بارش ها با 40 روز تاخیر مواجه بوده است.
پارسا، کاهش میانگین بارش ها در استان را اینک تا 824 میلیمتر عنوان کرد و ادامه داد: این رقم بیانگر آن است که از نظر بارش ها به میزان 1.5 سال با کاهش بارش مواجه هستیم.
وی بیان کرد: این رقم درحالی است که در ایستگاه پربارش کوهرنگ که به نوعی سرچشمه سه رودخانه مهم کارون، زاینده رود و بخشی از دز به شمار می رود میزان بارش ها با کمبود 2 برابر میانگین یکساله است.
پارسا تصریح کرد: وضعیت خشکسالی در چهارمحال و بختیاری به حدی نگران کننده است که کاهش بارش در سال زراعی جاری (مهر 95 تا تیرماه 96) نسبت به میانگین بلندمدت دوره مشابه 15درصد و در برخی ایستگاه های هواشناسی نظیر مالخلیفه لردگان 30 درصد گزارش شده است، درحالی که این رقم در کشور حدود 9 درصد است.
وی با بیان کاهش سطح ایستابی (دسترسی به آب در منابع زیرزمینی) به میزان 30 متر ادامه داد: با توجه به تغییر بارش ها از برف به باران، کاهش ماندگاری برف در استان، بارش سیلابی باران در برخی مناطق و خروج روانآب ها از استان، افزایش 2 تا 3 درجه ای هوا و افزایش سرعت باد، نیاز به مدیریت مصرف آب و استفاده از آب های سطحی به جای منابع زیرزمینی به شدت احساس می شود.
میانگین وزنی سال زراعی جاری استان 503 میلیمتر بارندگی را نشان می دهد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش 2 درصدی و نسبت به سال زراعی با کاهش 15درصدی مواجه است.
چهارمحال و بختیاری در گذشته تامین کننده حدود 10 درصد از آب مورد نیاز کشور بخصوص در فلات مرکزی بود، اما این رقم اینک به 6 درصد کاهش یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار