تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری از آغاز طرح‌های واکسیناسیون بیماری‌های شاربن و آبله، هاری و بروسلوز در استان خبر داد.
کد خبر: ۴۵۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 08 July 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- عبدالمحمد نجاتی اظهار کرد: طرح های مایه کوبی آبله و شاربن گوسفند و بز، هاری و تب مالت بره و بزغاله در سراسر استان با استفاده از توان بخش دولتی و غیر دولتی از اوایل تیرماه آغاز شد و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در این طرح پیش‌بینی می‌شود حدود 2 میلیون 460 هزار راس گوسفند و بز علیه آبله و شارین، 431 هزار و 500 راس علیه بروسلوز ( تب مالت ) و تعداد 12 هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شود.

نجاتی گفت: طرح واکسیناسیون عمومی تب برفکی گاو، گوسفند و بز که از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده بود با آمار عملکرد واکسیناسیون 46 هزار و نه راس گاو و گوساله و 933 هزار و 396 راس گوسفند و بز به پایان رسیده است.

وی از دامداران خواست در طرح های واکسیناسیونی که انجام می شود با اکیپ های واکسیناتور همکاری لازم را داشته باشند.

بیماری آبله گوسفند و بز دو بیماری جدا هستند. آبله از جمله بیماری های ویروسی فوق العاده مسری در بین جمعیت گوسفند و بز است که در جمعیت دامی واکسینه نشده تا 75 درصد واگیری دارد. و بیماری شاربن (سیاه زخم ) نیز بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل بیماری در خاک و محیط زیست وجود داشته و از آن طریق به بدن دام ها یا انسان منتقل می شود. همچنین بیماری هاری یک بیماری مشترک بین انسان و دام می باشد که غیر قابل درمان ولی در عین حال به راحتی قابل پیشگیری است.

بیماری بروسلوز نیز بیماری مشترک بین انسان و دام است که در حیسوانات بیشتر با سقط جنین همراه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار