تابناک چهارمحال وبختیاری- در جلسه شورای مدیران جمعیت هلال احمر استان چهار محال و بختیاری که با حضور دکتر حمید جمال الدینی معاون آموزش و پژوهش و فناوری،دکتر شریفی مدیر کل دفترآموزشهای تخصصی و ضمن خدمت، دکتر نجفی مدیر کل دفترآموزشهای عمومی و پایه، مدیر عامل، معاونین و روسای شعب برگزار شد، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر گفت: متأسفانه ضریب آمادگی مردم چهارمحال و بختیاری در حوادث و بلایا مطلوب نیست و این مسئله نیازمند آموزش همگانی است.
کد خبر: ۴۵۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ 13 July 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان ،سید حمید جمال‌الدینی در حاشیه برگزاری جلسه مدیران جمعیت هلال‌احمر در چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف سفر خود به استان، اظهار کرد: هدف از سفر به این استان بررسی وضعیت موجود در حوزه هلا‌ل‌احمر به‌ ویژه بخش آموزش، پژوهش و فناوری است و باتوجه به اینکه مسؤولیت امداد و نجات و آموزش همگانی در حوادث و بلایا بر عهده جمعیت هلال‌احمر است، متأسفانه ضریب آمادگی مردم استان در حوادث و بلایا عدد مطلوبی نیست.

وی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری به‌علت شرایط اقلیمی در معرض خطر است، ادامه داد: امیدواریم طی یک برنامه 5 ساله بتوانیم شاخص آمادگی خانواده‌ها را به سه برابر وضع موجود برسانیم و این مسئله نیازمند آموزش و ارتقای سطح آگاهی مربیان، بازرسان، داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال‌احمر در استان است.

وی افزود: در طرح خادم ، نیروهای آموزش هلال احمر 12 بار برای آموزش کمک ‌های اولیه و امدادی به منزل خانوارها مراجعه می‌کنند.
معاون آموزش، پژوهش و فناروی جمعیت هلال احمر کشور ادامه داد: آموزش‌ های طرح خادم برای هر خانوار یک میلیون ریال هزینه برای این جمعیت در بر خواهد داشت که جمعیت هلال احمر در راستای آموزش همگانی باید این اعتبار را در نظر بگیرد.
جمال ‌الدینی تصریح کرد: اجرای این طرح برای خانوار های ایرانی، 25هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که از توان اعتباری جمعیت هلال احمر خارج است.

وی، از خیران و سازمان های مرتبط با فعالیت های اجتماعی و پزشکی مشارکت در اجرای این طرح را خواستار شد.

جمال‌الدین با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه نگاه به هلال احمر نگاه سرمایه اجتماعی و پیشگیری است، ادامه داد: هلال احمر در حیطه اجتماعی دارای سه مولفه سرمایه اجتماعی، امنیت اجتماعی و آمادگی روانی اجتماعی است.

وی با اشاره ارتقاء دانش مردم در حوادث و بلایا در حوزه تاب‌آوری گفت: سالانه 10 هزار میلیارد تومان اعتبار در حوادث طبیعی هزینه می‌شود که اگر ما 2 هزار و 500 میلیارد تومان این اعتبار را صرفه هزینه ارتقادانش مردم کنیم می‌توانیم از هزینه‌های دیگر جلوگیری کنیم.

سخنگوی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه باید آموزش‌های تاب‌آوری را 3 برابر کنیمبیان کرد: در 3 ماهه نخست سال گذشته تعداد فوتی‌های هنگام انتقال به بیمارستان 20 نفر بوده اما در 3 ماهه نخست امسال 15 نفر بوده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وضعیت نیروی انسانی جمعیت هلال‌احمر، گفت: 75 درصد کسانی که برای جمعیت هلال‌احمر عملیات انجام می‌دهند، داوطلب هستد و این بیانگر زیبایی این نوع خدمت است، اما درصدد هستیم تعداد 750 نفر نیرو با اولویت استان‌های محروم تا پایان سال‌جاری جذب کنیم، تا از این طریق بتوانیم کمبود نیروی انسانی را در بعضی مناطق جبران کنیم.

جمال‌الدینی ادامه داد: پایداری نیروها در بحث امداد و نجات جهت افزایش بهره‌وری در ارائه خدمات لازم و ضروری است و با توجه به اینکه بخش عمده بودجه جمعیت هلال‌احمر صرف هزینه‌های جاری می‌شود، درصدد هستیم با چالاک کردن زیرساخت‌ها مبتنی بر فناوری‌های جدید از نیروی‌انسانی با بهره‌وری بهینه استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف جمعیت هلال‌احمر نزدیک شدن به استانداردها در بحث امداد و نجات است، افزود: از مهم‌ترین اقدامات سازمان در جهت افزایش بهروه‌وری تجهیز انبارها، افزایش تعداد بالگردها و افزایش نیروی انسانی است و درصدد هستیم با توسعه ناوگان هوایی، حداقل یک بالگرد امدادی در هر استان جهت انجام مأموریت‌های امدادی مستقر کنیم.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: اکنون 24 بالگرد فعال جمعیت هلال‌احمر در کشور وجود دارد که درمواقع نیاز در مأموریت‌های این سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تلاش می‌کنیم تا در استان‌هایی که نیاز به استقرار دائمی بالگرد وجود دارد با تأمین منابع به این مهم دست یابیم.

جمال‌الدینی با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان پشتیبان در حوزه حوادث و بلایا حضور پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: حضور امدادگران جمعیت هلال‌احمر در حوزه‌هایی از جمله جمله آتش‌سوزی در جنگل‌ها، سد، ساحل و... نیازمند بازبینی و تقسیم وظایف جدی است و متولی اصلی انجام کار در این حوزه‌ها بر عهده سایر نهادها است و جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان پشتیبان و نجات در حوادث و بلایا حضور پیدا می‌کند.

در ابتدای جلسه سید احمد مرتضوی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ، با تقدیر و تشکر از زحمات عزیزان در ستاد مرکز گفت : از مهمترین و اساسی ترین خوسته های مردم استان به دلیل کوهستانی بودن منطقه بالگرد می باشد که به دلیل کمبود اعتبارات هنوز موفق به انجام این مهم نشده ایم .

مرتضوی در ادامه گفت : آموزش نقش اصلی و بسیار مهمی در آمادگی مردم در برابر حوادث و بلایا دارد که استان مار در 3 شهرستان شهرکرد ، بروجن و فارسان در حال اجرا می باشد .

در ادامه دکتر جمال الدینی از مرکزeoc و مرکز علمی کاربردی هلال استان بازدید کردند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار