تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: گرد و غبار در سه ماه ابتدای سال 94، 31 روز، در همین مدت در سال گذشته 20 روز و در سال جاری 9 روز بوده است .
کد خبر: ۴۶۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 17 July 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی اظهار کرد: در چند سال اخیر عدم رعایت حق آبه‌های زیست محیطی، تخریب زیستگاه‌ و ... باعث شده است تا تالاب‌ و زمین‌های کشاورزی استان مستعد تولید ریزگرد شوند.

وی افزود: جنگ‌های اخیر در کشوهای سوریه و عراق و ناامنی حاصل از آن، عدم اهتمام به محیط زیست در آن کشورها را پی داشته است.
احمدی ادامه داد: ریز گرده‌ها از کشورهای عربستان، سوریه و عراق وارد ایران می‌شوند و بیش از 90 درصد منشأ گرد و غبار در ایران و استان، این کشورها هستند.

وی با اشاره به اینکه وجود ریزگردها به چالش جهانی تبدیل شده است، تصریح کرد: تالاب گندمان در استان به سوی تبدیل شدن به کانون ریزگرد داخلی پیش می‌رفت که با تلاش‌های صورت گرفته این تالاب احیا شد و اکنون منشأ حیات و اکوسیستم است.

احمدی تصریح کرد: افزایش حفاظت از محیط زیست، افزایش فضای سبز حاشیه شهرها و رعایت حق آبه‌های زیست محیطی از اقداماتی بوده است که برای مقابله با ریزگرد در استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه هر هکتار جنگل می‌تواند سالانه 68 تن گرد و غبار را جذب کند، تاکید کرد: جلوگیری از بهره‌برداری غیر اصولی و چرای بیش از حد دام در جنگل‌ها و مراتع استان به عنوان سدهای کنترل کننده ریزگردها، از اقدامات انجام شده در راستای کاهش گرد و غبار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: گرد و غبار در سه ماه ابتدای سال 94، 31 روز، در همین مدت در سال گذشته 20 روز و در سال جاری 9 روز بوده است .
احمدی با اشاره به دلیل برون استانی بودن منشأ ریزگردها در چهارمحال و بختیاری، گفت: دلیل کاهش تعداد روزهای دارای گرد و غبار در سال جاری نسبت به دو سال گذشته آبگیری تالاب هورالعظیم بوده است.

وی اضافه کرد: در 22 و 23 تیر ماه جاری گرد و غبار بالاتر از حد مجاز بود و دلیل این امر کانون‌های گرد و غبار خارج از استان و قسمت اعظم آن کشورهای خارجی بوده است.

احمدی خاطرنشان کرد: در 23 تیر ماه جاری، میزان ذرات با قطر تا 10 میکرومتر در متر مکعب 150 و میزان ذرات با قطر تا 2.5 میکرومتر در متر مکعب 112 بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار