مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری خبر داد
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در چند روز گذشته یک قطعه بوتیمار در تالاب گندمان رها‌سازی شد.
کد خبر: ۴۷۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶ 06 August 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی اظهار کرد: طی چند روز گذشته یک قطعه بوتیمار که از ناحیه پا دچار آسیب شده بود در یکی از چاه‌های مابین شهر بلداجی و گندمان توسط کشاورزان منطقه پیدا و به مأموران حفاظت محیط زیست تحویل داده شد.

وی با اشاره به اینکه این پرنده پس از مداوا در تالاب گندمان رها‌سازی شد افزود: بوتیمار یا غم‌خورک گونه‌ای پرندهٔ آبچر از راسته سقامرغ‌سانان و خانواده حواصیلان است، ویژگی اصلی این پرنده که آن را از دیگر اعضای تیره حواصیلان متمایز می‌کند، گردن کوتاه‌تر آن است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: وضعیت آبگیری دو تالاب گندمان و چغاجور در استان با توجه به فصول گرم تابستان مطلوب است و درحال حاضر 25 هزار پرنده مهاجر در این دو تالاب تابستان‌گذرانی می‌کنند.

احمدی اضافه کرد: با شروع فصل تابستان و زادآوری پرندگان، تعدادی از آن‌ها مهاجرت کرده و تا اواخر تابستان با خشک شدن تالاب‌های استان‌های همجوار جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب چغاخور و گندمان افزایش می‌یابد.

وی افزود: تالاب گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: منابع تأمین کننده آب تالاب علاوه بر باران و برف، چشمه‌ها (چشمه‌های حاشیه تالاب چون گل‌کوچک، گل‌بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ است.

احمدی ادامه داد: احیای این تالاب در سال‌های گذشته و آبگیری کامل آن محیط مناسبی را برای مهاجرت پرندگان آبزی و کنار‌آبزی و رشد گونه‌های گیاهی فراهم کرده است.

گفتنی است؛ تالاب گندمان با وسعت 980 هکتار و ارتفاع 2 هزار 219 متر از سطح دریا در جنوب غربی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار