تابناک چهارمحال وبختیاری- استاندار چهارمحال و بختیاری، میزان خسارت زلزله اخیر ناغان از توابع شهرستان کیار را حدود 235 میلیارد ریال اعلام کرد.
کد خبر: ۴۷۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵ 16 August 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- قاسم سلیمانی دشتکی در شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از این میزان 69 میلیارد و 360 میلیون ریال مربوط به منازل مسکونی، 53 میلیارد ریال حوزه کشاورزی و 112 میلیارد و 700 میلیون ریال مربوط به زیرساخت هاست.
وی بیان کرد: زلزله اخیر ناغان به 356 واحد مسکونی بین 30 تا 100 درصد خسارت وارد کرده است.
سلیمانی دشتکی با اشاره به ضرورت تسریع در روند اجرایی جابه جایی روستاهای در معرض خطر زلزله و رانش زمین در این منطقه گفت: مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دفتر مدیریت بحران استانداری و فرمانداری مربوطه بایستی نسبت به توجیه مردم این خطه اقدام کنند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با توجه به رانش زمین روستای رحیم آباد منطقه مشایخ در شهرستان کیار، مشاور مربوطه پیشنهاد جانمایی روستا را با رعایت مسائل فنی و ایمنی ارائه کرده است.
ستار فرهادی اظهار کرد: مقاوم سازی دیواره و ساحل سازی رودخانه افسرآباد شهرستان اردل، جابه جایی روستای سیدمحمد بخش منج شهرستان لردگان و روستای محمودآباد بخش بازفت شهرستان کوهرنگ در دستور کار مدیریت بحران قرار دارد.
فرماندار شهرستان کیار نیز گفت: در زلزله اخیر ناغان نیروهای امدادی، تشکل های مردمی و افراد بومی حضور به موقع در محل حادثه داشتند.
قدمعلی مردانی تاکید کرد: در این زلزله خسارت های جدی به منازل مسکونی وارد و زیرساخت های مهم مانند راه های ارتباطی، شبکه های صدا و سیما، آب، برق و گاز قطع شد.
وی افزود: در زلزله اخیر ناغان 21 نفر به صورت سرپایی درمان و 9 مصدوم برای مداوا به بیمارستان ها اعزام شدند، ضمن آنکه نیروهای امدادی شهرستان اردل برای تسریع و تسهیل در امداد رسانی بهنگام به عوامل شهرستان کیار کمک کردند.
مدیرکل حفاطت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به دو عامل مهم طبیعی و انسانی در آتش سوزی ها گفت: علت 95 درصد آتش سوزی ها را عوامل انسانی تشکیل می دهد.
شهرام احمدی فارسانی اظهار کرد: در چهار ماه نخست امسال چهار مورد آتش سوزی در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری گزارش شده که این میزان در مدت مشابه سال قبل 17 مورد بوده است.
وی یادآور شد: سال گذشته 25 مورد آتش سوزی در 434 هزار و 700 مترمربع از طبیعت چهارمحال و بختیاری رخ داد.
احمدی فارسانی تاکید کرد: آموزش و فرهنگ سازی در جوامع محلی، رعایت حقابه های زیست محیطی، استفاده از تجهیزات شهرداری ها و دهیاری ها، جلوگیری از روشن کردن آتش و اطلاع رسانی به موقع از مهمترین راهکارهای مقابله با آتش سوزی در طبیعت محسوب می شود.
وی انواع آتش سوزی در طبیعت را شامل؛ تالابی، جنگلی و مرتعی دانست که کمترین نوع آن تالابی و بیشترین مرتعی است.
ساعت 20 و 7 دقیقه و 39 ثانیه یکشنبه 8 مرداد 1396 زلزله ای به بزرگی 5 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در 2 کیلومتری ناغان و در 10 کیلومتری عمق زمین بخش ناغان و منطقه مشایخ از توابع شهرستان کیار در چهارمحال و بختیاری را لرزاند.
این زلزله علاوه بر تخریب و آسیب 356 منزل مسکونی بین 30 تا 100 درصد، به حوزه کشاورزی شامل قنات ها، استخرهای ذخیره آب، لوله کشی و باغات خسارت های جدی وارد کرد.
همچنین در این زلزله زیرساخت ها شامل؛ راه های ارتباطی، شبکه های آبرسانی، برقرسانی، گازرسانی، صدا و سیما، مدارس، اماکن دولتی و غیره دچار خسارت دید.
بخش ناغان از توابع شهرستان کیار در 75 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده و یکی از زلزله خیزترین مناطق کشور است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار