عضو هیات علمی دانشگاه علوم زیستی لهستان؛
تابناک چهارمحال وبختیاری- فول پروفسور و عضو هیات علمی دانشگاه علوم زیستی شهر پوزنان لهستان گفت: داشتن ایده مهم‌ترین اصل در تحقیقات محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۹۳۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ 13 September 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- داریوش گویازدویچ در سفر به شهرکرد برای انجام فعالیت‌های پژوهشی، اظهار کرد: ایران کشوری بزرگ دارای تنوع طبیعت و زیستگاه‌های گوناگون است و از دیدگاه یک محقق مکان بسیار قوی برای نمونه برداری محسوب می‌شود.

گویازدویچ با اشاره به اینکه جزء پنج محقق برجسته جهان در زمینه حفاظت جنگل و منابع طبیعی و به ویژه سیستماتیک و شناسایی برخی بند پایان است، بیان کرد: پروژه‌های مختلف تحقیقاتی در نقاط گوناگون دنیا انجام داده‌ است.
وی با اشاره به سفر به 90 کشور دنیا اعم از آمریکا، پرو، قطب شمال و جنوب، تصریح کرد: تاکنون 400 مقاله‌ در 20 کشور و بیش از 90 ژورنال مختلف دنیا همانند ژورنال معتبر نیچر به چاپ رسانده است که چاپ مقاله در این ژورنال‌ها سختی انجام می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم زیستی شهر پوزنان لهستان ادامه داد: مقاله محققان در صورت داشتن ویژگی‌های شاخص در ژورنال نیچر چاپ می‌شود که به دلیل سختی چاپ از لحاظ کسب شرایط لازم، گاهی تعداد زیادی نویسنده در چاپ یک مقاله سهیم هستند.
گویازدویچ با بیان اینکه مقالاتش بیشتر در زمینه کنه‌شناسی بوده است، اضافه کرد: داشتن ایده مهم‌ترین اصل در تحقیقات است و در تحقیقات هدف کنه‌ها نیست بلکه کنه‌ها یک وسیله برای شناخت بیشتر طبیعت و درک روابط میان موجودات هستند.
وی با اشاره به ملاقات با دانشجویان دانشگاه شهرکرد و پاسخگویی به سوالات آنان در این سفر، تصریح کرد: دانشجویان جوان نیاز به کمک دارند تا دامنه دید خود را افزایش داده و مسائل را بهتر درک کنند.
گویازدویچ در خصوص همکاری با دانشگاه شهرکرد گفت: در این سفر با معاون پژوهش و فناوری، رئیس روابط بین‌الملل و رابط دانشگاه با صنعت دانشگاه شهرکرد در خصوص همکاری دانشگاه علوم زیستی شهر پوزنان لهستان با این دانشگاه دیدار و توافقات اولیه صورت پذیرفت.
وی تبادل دانشجو و انجام پروژه‌ها و تحقیقات مشترک میان دو دانشگاه را از نتایج سفر به دانشگاه شهرکرد برشمرد.
گویازدویچ با بیان اینکه قبل از سفر به ایران براساس تبلیغات نادرست، ایران را کشوری خشن و خاستگاه تروریست تصور می‌کرد، خاطرنشان کرد: پس از سفر اول خود به ایران با تغییر این نگرش و آشنایی با حقیقت ایرانیان، در یک فصل از کتابی که به تحریر درآوردم در خصوص مردم خوب ایران و اعتقادات آن‌ها نوشته‌ام.
وی مهربانی مردم ایران و وجود این خصوصیت مشترک در مردم لهستان، طبیعت خیره کننده چهارمحال و بختیاری و لباس زیبای بختیاری مردم استان را از دیگر دلایل سفر به ایران عنوان و تاکید کرد: مهربانی مردم ایران حیرت آور است و ایرانیان باید راهی برای معرفی این ویژگی خاص به دنیا پیدا کنند.
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد نیز گفت: چهار سال است که با داریوش گویازدویچ مطالعات بین‌المللی را آغاز کرده است و هر دو دارای توانایی شناسایی و توصیف گونه‌های جانوری که تاکنون در دنیا کشف نشدند، هستند.
علیرضا نعمتی با اشاره به اینکه به همراه داریوش گویازدویچ از سال 2011 تاکنون 20 گونه از ایران را کشف کرده‌اند، افزود: حدود 12 مورد از این گونه‌ها از چهارمحال و بختیاری بوده است.
نعمتی گئولیلاپس فرجی، پوگونولیلاپس بیولویویی و گئولیلاپس لنیز را برخی از گونه‌های جانوری کشف و معرفی شده به دنیا از چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.
وی اظهار کرد: 18 مقاله در ژورنال‌های معتبر دنیا اعم از زوتاکسا، ژورنال بین‌المللی کنه شناسی آمریکا، ژورنال سیستماتیک و کنه شناسی کاربردی انگلستان و ... به چاپ رسانده‌ام.
نعمتی بیان کرد: اکنون 20 هزار اسلاید میکروسکوپی از نقاط مختلف دنیا در آزمایشگاه کنه شناسی گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد که به آپاس در دنیا معروف است، نگهداری می‌شود و تعدادی از آنان توسط داریوش گویازدویچ به این دانشگاه آورده شده است که انتقال این نمونه‌ها به این دانشگاه دور از تصور بوده است.
وی در خصوص سایر همکاری‌های مشترک با داریوش گویازدویچ تصریح کرد: به همراه این محقق بر روی بیش از 100 نمونه در موزه‌های معتبر اروپا تحقیق کرده‌اند و اکنون در حال تصحیح 17 کار اشتباه در گروه‌بندی و شناسایی جانواران هستند که در معروف‌ترین موزه‌های اروپا نگهداری می‌شوند و به اشتباه شناسایی شده بودند.
نعمتی با اشاره به اینکه برای اصلاح این 17 اشتباه در تمام این موزه‌ها حضور یافته‌اند، خاطرنشان کرد: این تحقیق از سال گذشته آغاز شده است و سه مقاله از آن به زودی به چاپ می‌رسد و مابقی مقالات تا پایان سال 2017 به چاپ خواهد رسید.
این دو محقق از محققان برجسته و شناخته شده در دنیا محسب می‌شوند و درحال حاضر داور ویژه مهم‌ترین ژورنال‌های بین‌المللی هستند و از تمام دنیا مقالات برای داوری به این افراد ارسال می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار