دوم مهرماه روز ملی غار پاک؛
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از راه اندازی بانک اطلاعات شناسایی غارها خبر داد و گفت: تاکنون 62 دهانه غار طبیعی در این استان شناسایی و ثبت شده است.
کد خبر: ۴۹۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲ 24 September 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی به مناسبت روز ملی غار پاک افزود: درحالی که غارها از نظر فرهنگی، تاریخی و پیش تاریخی از مکان های مهم به شمار می روند، اما طی سالیان گذشته تحقیقات جامعی در این خصوص انجام نگرفته است.
وی با بیان اینکه بزرگترین و شگفت انگیزترین غارها در سنگ های آهکی شکل گرفته است، تصریح کرد: غالب سنگ های موجود در استان آهکی است، از این رو غارهای زیبا و منحصر به فردی در استان بوجود آمده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، غار آقا سید عیسی، غار اصحاب کهف زردکوه، غارهای جهانبین هفشجان، غار حمزه علی، غار زنده به گور در بازفت، غار سراب باباحیدر، غار کوه سوخته، غار یخی چما، غار رخ در فرخشهر و غار تاپو در دزک را از جمله غارهای شناسایی شده در استان برشمرد.
احمدی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی غارها، 'گردشگری مسئولانه، حفاظت از تنوع زیستی غار' نامگذاری شده است، گفت: حفاظت از غارها برای حفظ منابع و سفره های آب زیرزمینی از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید در این خصوص فرهنگسازی لازم انجام گیرد.
طبق آمار هیات موسس انجمن غار و غارشناسی کشور، تاکنون 2 هزار و 500 دهانه غار در ایران شناسایی شده که کمتر از یک درصد آنها غارهای باستانی و تاریخی است.
دوم مهرماه با عنوان روز ملی غار پاک در کشور نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار