تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری 57 درصد زایمان‌ها در استان به صورت طبیعی و مابقی به صورت سزارین بوده است.
کد خبر: ۵۰۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 11 October 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- علیرضا اصغرزاده اظهار کرد: مرگ مادران باردار نسبت به پنج سال گذشته کاهش داشته است.
وی با اشاره اینکه امسال تنها یک مادر باردار در شهرستان فارسان جان خود را از دست داد که علت آن در دست بررسی است و ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد، افزود: خوشبختانه در سال گذشته هیچ مرگی در زنان باردار اتفاق نیفتاده است.
اصغرزاده بیان کرد: اصلاح فرآیندهای رسیدگی به مادران باردار، حساسیت بیشتر سیستم بهداشت و درمان از بهورز تا پزشک متخصص و فوق تخصص نسبت به انجام سریع اقدامات حمایتی از بیمار را از دلایل کاهش مرگ‌ومیر مادران باردار برشمرد.
وی تصریح کرد: تیم ویژه برای مادران باردار پرخطر در بیمارستان وجود دارد و این امر نیز تاثیر بسیاری در کاهش مرگ‌ومیر مادران باردار داشته است به دلیل اینکه وقتی بیماری در معرض خطر قرار می‌گیرد ستاد هدایت به صورت آنی بر بالین بیمار حاضر می‌شوند.
اصغرزاده ادامه داد: در این شرایط در صورت لزوم از شهرهای دیگر پزشک به بیمارستان اعزام می‌شود یا اینکه مریض به شهرهای همجوار فرستاده خواهد شد تا از تجهیزات مجهزتر و اکیپ باتجربه‌تر استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در صورت نیاز از پزشکان با تجربه که حتی شیفت کاری آنان نیست، استفاده می‌کند، گفت: اگر باز هم بیمار نیاز اعزام به استان اصفهان وجود داشت با ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هماهنگی لازم انجام خواهد شد.
اصغرزاده در خصوص عدم وجود آمبولانس هوایی در دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار کرد: در حال پیگیری برای استقرار آمبولانس هوایی در مناطق بازفت و فارسان هستیم و در حال حاضر انتقال بیمار از طریق زمینی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه اکنون 1400 تخت در بیمارستان‌های دولتی استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: قرار است یک بیمارستان 500 تختخوابی در منطقه رحمتیه شهرکرد احداث شود و بایستی تا پا سال 1404، یک هزار و 200 تختخواب دیگر به بیمارستان‌های استان اضافه شود و این تعداد به 2660 تخت برسد.
وی با اشاره به اینکه زایمان طبیعی نسبت به سزارین مزایا و برگشت به زندگی بهتری برای مادران و نوزادان دارد و مرگ‌ومیر این دو گروه را کاهش می‌دهد، گفت: در سال گذشته 45 درصد و امسال 43 درصد زایمان سزارین در استان وجود داشته است که نسبت به سال گذشته در این زمینه شاهد کاهش دو درصدی بوده‎ایم.
اصغرزاده با بیان اینکه نرم کشوری شاخص مرگ نوزادان 10 در هزار تولد زنده است، تاکید کرد: شاخص مرگ نوزادان استان در سال 94، 8.1، سال گذشته 8.5 و امسال 8.3 در هزار تولد زنده است که در وضعیت مناسبی نسبت به نرم کشوری قرار دارد.
وی جذب فوق تخصص اطفال، تاسیس بخش NICU و PICU در بیمارستا‌ها به منظور دقت بیشتر در مراقبت از اطفال و آوردن تجهیزات جدید که مانع کمبود اکسیژن نوزاد می‌شوند را از مواردی برشمرد که در کاهش مرگ نوزادان موثر بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار