تابناک چهارمحال وبختیاری- زمانی که جنگ د وم جهانی آغاز شد، بسیاری از کشورهای جهان مستقیم و یا غیر مستقیم درگیر این جنگ بزرگ شدند.
کد خبر: ۵۱۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ 18 October 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- جنگ دوم جهانی که با حمله نازی های آلمان به رهبری هیتلر در اروپا از سال 1939 آغاز شده بود در سالهای پایانی حدود 1945 به بخش هایی از آسیای میانه کشیده شد.
این جنگ در سالهای پایانی با اشغال ایران از سوی قوای متفقین به بخش های شمالی و جنوبی کشور نیز رسید و حتی در بخشهایی از ایران نیز مردم به مقابله با اشغالگران پرداختند.
در این بین قوای متفقین برای کمک رساندن به منطقه جنگی شمال که روس ها در آن با آلمان های نازی در حال جنگ بودند از محور جنوب به شمال ایران استفاده می کردند.
متفقین اشغالگر برای کمک رسانی به نیروهای جنگی در شمال ایران به زور کامیون های ایرانی را در اختیار خود می گرفتند و از رانندگان می خواستند تا آذوقه با مهمات را به شمال کشور منتقل کنند.
یکی از کامیون داران جنگ جهانی دوم 'اکبر کیانپور قهفرخی' بود که در سن 103 سالگی در هفته جاری فوت کرد. وی یکی از آخرین بازمانده جنگ جهانی دوم در ایران بود.
اکبر کیانپور قهفرخی از اهالی شهر فرخشهر چهارمحال و بختیاری بود که در کوران جنگ جهانی دوم به عنوان راننده کامیون فعالیت می کرد.
نوه کیانپور می گوید: مرحوم اکبر کیانپور قهفرخی ابتدا در شغل خیاطی در اصفهان و سپس در فرخشهر مشغول شد، اما پس از مدتی راننده کامیون شد.
محمدرضا کیانپور قهفرخی با ارائه گواهینامه این مرحوم که متعلق به جنگ جهانی دوم است افزود: در آن دوران کاروان کامیون‌های سنگین، متشکّل از 150خودرو به شکل واحد حرکت می کردند که با آن «کاموا» می گفتند.
به گفته وی، این کاروان را 4 نفر از افسران متفقین هدایت می کردند و در طول روز استراحت می کردند و شب ها به سمت شمال کشور در حرکت بودند و مرحوم کیانپور یکی از این رانندگان بود.
به گفته وی، این کامیون ها، گوشت چرخ شده، ماهی آماده‌ طبخ، شیر خشک و شکر مخلوط، گندم و آذوقه را به شمال کشور منتقل می کردند.
کیانپور افزود: مرحوم اکبر کیانپور قهفرخی در سن 103 سالگی در شهر فرخشهر طی هفته جاری فوت کرد.
شهر فرخشهر در 10 کیلومتری شهرکرد قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار