تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل نهاد کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری گفت: امسال چهار کتابخانه در روستاهای دزک، کاج، بیدله و امام قیس بازسازی و شاداب‌سازی شدند که با این حال 52 درصد از کتابخانه‌های عمومی استان شاداب‌سازی و بازسازی شده‌اند.
کد خبر: ۵۲۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 14 November 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- فرهاد خلیل‌مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، با اشاره به وجود 64 باب کتابخانه در سطح استان، اظهار کرد: از این تعداد 51 باب نهادی و 13 باب مشارکتی هستند.
وی افزود: در حال حاضر سرانه فضای فیزیکی کتابخانه‌های استان به ازای هر 100 نفر، 2.85 سانتی‌متر است که با این حال سرانه فضای فیزیکی در چهارمحال و بختیاری بالاتر از نرم کشوری است.
خلیل‌مقدم با اشاره به اینکه شهرستان‌های بن و بروجن به ترتیب با پنج متر مربع و چهار مترمربع بیشترین سرانه فضای فیزیکی را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: کمترین سرانه فیزیکی مربوط به شهرستان‌های لردگان و کوهرنگ است.
وی توسعه و تجهیز کتابخانه‌های روستایی و عشایری را از سیاست‌های اداره کل نهاد کتابخانه‌ها دانست و گفت: یک باب کتابخانه در شهرستان لردگان راه‌اندازی شده و یک باب دیگر در هفته کتاب یا تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد که با راه‌اندازی هر چه سریع‌تر کتابخانه شهدای کاروان پیاده لردگان سرانه فضای فیزیکی از 90 سانتی‌متر به 1.4 ‌متر خواهد رسید.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان با اشاره به اینکه طی شش ماه نخست امسال تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان 38 هزار نفر بوده است، تصریح کرد: این تعداد اعضا نسبت به سال گذشته 8.5 درصد رشد داشته و تعداد نسخه‌های کتاب موجود در کتابخانه‌های عمومی استان 900 هزار جلد است.
وی با اشاره به بازسازی و شاداب‌سازی کتابخانه‌های استان، گفت: امسال چهار کتابخانه روستای دزک، کاج، بیدله و امام قیس بازسازی و شاداب‌سازی شدند که با این حال 52 درصد از کتابخانه‌های عمومی استان شاداب‌سازی و بازسازی و مشکل گرمایشی و سرمایشی 96 درصد از کتابخانه‌های عمومی استان برطرف شده است.
خلیل‌مقدم با اشاره به اینکه شعار امسال هفته کتاب "آینده روشن با خانواده کتابخوان" است، خاطرنشان کرد: همایش تجلیل از 14 کتابدار، مسئولان کتابخانه‌ها و خدمتگزاران کتاب و 10 عضو برتر در تمامی مقاطع سنی با حضور مسئولان کشوری و استانی 30 آبان‌ماه در شهرکرد برگزار و از آن‌ها تقدیر می‌شود.
وی با اشاره به اجرای طرح "یک مدرسه، یک کتابدار" در هفته کتاب در سطح مدارس استان، تصریح کرد: در این طرح کتابدار با حضور در مدارس خدمات کتابخانه‌ها و نحوه عضوگیری در کتابخانه‌ها را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.
خلیل‌مقدم برگزاری 12 جلسه نقد و بررسی کتاب، برگزاری 111 نشست کتابخوان در کتابخانه‌های عمومی استان، برگزاری 170 برنامه کتاب محور و خلاقانه در کتابخانه‌های عمومی، نبرگزاری نشست کتابخوان برای اصناف و بازاریان استان، برپایی نمایشگاه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان، غبارروبی گلزار شهدا و دیدار با مقامات استانی را از برنامه‌های شاخص هفته کتاب در استان عنوان کرد.
وی ادامه داد: هر ساله طرح نذر کتاب در استان برگزار می‌شد که امسال طرح "صداهای آسمانی"که به منظور گویاسازی کتب برگزار می‌شود، دانشجویان و پژوهندگان در حوزه کتابخانه نابینایان این طرح را انجام خواهند داد.
خلیل‌مقدم با اشاره به اینکه 40 درصد از کتابخانه‌های عمومی استان از وای فای رایگان برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر کتابخانه‌های عمومی استان به شبکه اینترانت متصل هستند و بخشی از آن‌ها در حال تجهیز است.
وی با اشاره به وجود دو کتابخانه مخصوص نابینایان در استان، گفت: در حال حاضر بیش از هفت هزار جلد کتاب گویا و یک هزار و 600 جلد کتاب بریل در این کتابخانه‌ها موجود بوده که چهارمحال و بختیاری جزء سه استان برتر در حوزه نابینایان و کم بینایان است و کتابخانه فجر بروجن به برخی از استان‌های جنوبی نیز خدمات‌رسانی می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار