تابناک چهارمحال وبختیاری- مرکز چهارمحال و بختیاری که در سال گذشته یکی از نامزدهای انتخاب پایتخت کتاب ایران بود، امسال نیز برای کسب عنوان پایتخت کتاب در سال 97 به تکاپو افتاده است.
کد خبر: ۵۳۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ 28 November 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- گروه های مختلف فرهنگی در فضای مجازی برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در این امر پیشقدم شده اند.
'نذر' عنوان کتاب یکی از برنامه هایی است که گروه های فرهنگی برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در این روزها در سطح استان برای آن اقدام کرده اند.
راه اندازی کمپین های رسانه ای انتخاب چهارمحال و بختیاری به عنوان پایتخت کتاب از دیگر برنامه های فعالان این عرصه در فضای مجازی است.
توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باعث شده این شهر یکی از مدعیان انتخاب پایتخت کتاب در کشور قلمداد شود که تاکنون این عنوان را کسب نکرده است.
پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که هر سال از سوی سازمان جهانی یونسکو به شهری که بیشترین تلاش را در راستای تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتابخوانی انجام می دهد، اطلاق می شود.
طرح پایتخت کتاب براساس مستندات ارائه شده پیرامون توسعه کتاب و کتابخوانی، برگزاری نشست های کتابخوانی، تعداد مولفان، تعداد کتاب های چاپ شده در یک سال و دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه تعیین می شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرکرد گفت: شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری سال به عنوان گزینه پایتخت کتاب مطرح شد.
فرانک کبیری دهکردی افزود: از 2 سال پیش تاکنون شهرکرد به عنوان یکی از گزینه های شهرهای کتاب ایران مطرح و سال گذشته نیز این شهر یکی از سه گزینه نهایی پایتخت کتاب ایران بود.
وی گفت: مستندات توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در شهرکرد به اندازه یک مجموعه کتاب جمع آوری شده است که این مستندات از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرکرد تهیه و تدوین و برای انتخاب به عنوان پایتخت کتاب ارائه شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: شهرکرد امسال نیز به عنوان گزینه پایتخت کتاب مطرح شده است.
جواد کارگران دهکردی افزود: از ٣ سال پیش تاکنون شهرکرد به عنوان یکی از گزینه های شهرهای کتاب ایران مطرح است و سال گذشته نیز این شهر یکی از ١٠ گزینه نهایی پایتخت کتاب ایران بود که بعنوان شهر خلاق کتاب از سوی یونسکو معرفی شد.
وی افزود: اکنون شهرکرد در بین بیش از یکصد شهر نامزد پایتخت کتاب ایران به عنوان یکی از مهمترین گزینه های اصلی پایتخت کتاب مطرح است.
یکی از مولفه انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت کتاب، توسعه فضای کتابخانه ای در شهرها و روستاهاست که در چهارمحال و بختیاری نیز اکنون سرانه فیزیکی کتابخانه‌های عمومی استان 2 متر و 85 سانتیمتر به ازای هر 100 نفراست که این سرانه در کشور یک متر و 75 سانتیمتر است که بیشترین سرانه فیزیکی در استان در شهرستان های بن و بروجن با 5 مترمربع و 4 مترمربع است.
هم اکنون 64 باب کتابخانه فعال است که 51 کتابخانه از این تعداد نهادی و 13 کتابخانه مشارکتی است و بیش از 900 هزار جلد کتاب در این کتابخانه ها برای مطالعه نگهداری می شود و تعداد اعضای فعال کتابخانه ای عمومی استان 38 هزار نفر است.
در سال 96 بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد و برنامه های فرهنگی در آبانماه در این شهر برگزار شد.
چهارمحال و بختیاری دارای 9 شهرستان با 900 هزار نفر جمعیت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار