رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن خبر داد
تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته تعداد پرندگان کنارآبزی حفاظت شده مانند انواع اگرت‌ها و حواصیل‌ها در دو تالاب گندمان و چغاخور افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۳۴۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ 05 December 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- مرتضی منصوری با اشاره به اینکه در حال حاضر 85 هزار پرنده مهاجر در تالاب گندمان و چغاخور زمستان‌گذرانی می‌کنند، اظهار کرد: این پرندگان شامل گونه‌های آبزی و کنارآبزی مانند چنگر‌ها، لک لک‌ها، کشیم بزرگ و کوچک، حواصیل‌ها، اگرت، اکراس، خروس کولی، انواع اردک‌ها، درنا‌های خاکستری و مرغابی‌ها هستند.

وی با بیان اینکه آمار مکتوب تعداد پرندگان مهاجر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، افزود: این افزایش آمار مربوط به کم بودن روزهای بادی طی سال جاری و بهبود وضعیت محیطی برای آمارگیری، خشک شدن تالاب‌ها و آبگیر‌ها در استان‌های اطراف است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن اضافه کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته تعداد پرندگان کنارآبزی حفاظت شده مانند انواع اگرت‌ها و حواصیل‌ها در دو تالاب گندمان و چغاخور افزایش یافته است.

منصوری ادامه داد: این پرندگان در مسیر مهاجرت خود از سیبری، ترکیه و کشور‌های شمالی به سمت خلیج فارس تا آخر فصل زمستان و یخ زدن کامل آب در تالاب‌های زمستان لانه‌گزینی می‌کنند.

وی گفت: از اوسط مهرماه آب مازاد زمین‌های کشاورزی منطقه به دو تالاب گندمان و چغاخور منتقل شده و این دو تالاب در وضعیت مناسبی قرار دارند.

گفتنی است؛ تالاب بین‌المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین‌المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسیده است.

تالاب بین‌المللی چغاخور نیز با مساحت دو هزار و 300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد ـ خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و 65 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال بختیاری قرار دارد.

پوشش گیاهی این تالاب شامل گونه‌های حاشیه ای، نم‌پسند، شناور و غوطه‌ور همچون بید، مرغ‌جگن، پتامژتون، پلی‌گونیوم، ساز و ... است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار