تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از اجرای 20 طرح آبخیزداری به منظور حفاظت از آب و خاک این استان خبر داد.
کد خبر: ۵۳۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ 09 December 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- علیمحمد محمدی به مناسبت هفته ملی خاک این طرح ها را شامل؛ مرمت بند سنگی ملاتی نصیر آباد و ساخت بند سنگی ملاتی گدار کبک بروجن، بند سنگی گابیونی میلاس لردگان، بند خاکی بارده و سنگی ملاتی یانچشمه شهرستان بن، ساحل سازی دهنو و مطالعات سد زیرزمینی در شهرکرد و بن دانست.
وی اعتبار مصوب برای اجرای این طرح ها را 56.5 میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: 11میلیارد و 600میلیون ریال این مبلغ از محل اعتبارات مدیریت بحران، 35.6 میلیارد ریال از محل اعتبارات طرحهای ملی و مابقی از محل اعتبارات استانی تامین می شود.
محمدی ادامه داد: تاکنون 30 درصد از اعتبارات استانی این طرح ها تامین شده و برای تامین اعتبار توسط مدیریت بحران نیز اقدامی صورت نگرفته است.
وی کاهش رواناب ها، نفوذ آب در سفره های زیرزمینی و جلوگیری از سیل و فرسایش خاک را از مزایای اجرای این طرح ها عنوان کرد.
محمدی با بیان اینکه میزان فرسایش خاک در کشور 15 تن و در چهارمحال و بختیاری 20 تن در هکتار است، بیان کرد: این درحالی است که برای تشکیل یک سانتی متر خاک بین 300 تا 800 سال بسته به خشک و مرطوب بودن خاک منطقه، زمان نیاز است.
وی با رد احداث سدهای بتونی و بزرگ در کشور برای حفظ آب افزود: ساخت سد در موارد خاص، تنها برای شرب و آن هم با رعایت شرایط زیست محیطی منطقه، ضروری است و برای صنعت و کشاورزی باید از روش های نفوذ آب در سفره های زیرزمینی استفاده کرد.
وی ادامه داد: دولت به منابع طبیعی رویکرد تجارت آزاد و بازاری نداشته باشد و در اجرای طرح هایی برای سد سازی و توسعه مناطق، تناسب و مزیت نسبی منطقه را نیز در نظر بگیرد.
 تاکنون یکهزار و 633 بند ملاتی، 73 بند خاکی، 314 گابیون، هفت مورد آبگیر، 100 سد خشکه چین، 16مورد کف بند و سد زیرزمینی در بخش آبخیزداری منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری ساخته شده است.
همچنین یک میلیون و 400 هزار هکتار از سطح چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگلها پوشش داده که رقمی معادل 86.5 درصد از سطح این استان را شامل می شود.
12 تا 19 آذرماه با عنوان هفته ملی خاک نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار