استاد حوزه علمیه مطرح کرد
تابناک چهارمحال وبختیاری- استاد حوزه علمیه شهرکرد با بیان اینکه متأسفانه فحاشی یکی از گناهان رایج در بین قشر نوجوان و جوان است، گفت: فحاشی در بین این قشر به یک ارزش تبدیل شده است و فحاشی را نشان از صمیمیت در دوستی می‌دانند.
کد خبر: ۵۴۸۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳ 07 January 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- حجت‌الاسلام عبدالرضا یزدانی با اشاره به اهمیت نگه‌داری زبان در دین مبین اسلام و قرآن‌کریم، اظهار کرد: بیش از 30 گناه کبیره با زبان انجام می‌شود و امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید زبان، حیوان درنده است، اگر لجام عقل از آن برداشته شود.
وی با بیان حکایتی در رابطه با اهمیت تعقل در صحبت‌کردن، افزود: در روزگار گذشته فرد عاقلی یک خدمتکار حکیم داشت و در تمامی محافل از هوش و درایت او تعریف می‌کرد؛ روزی دوستان از او خواستند تا خادم را به مهمانی دعوت کند و در آن مهمانی به خادم گفتند که گوسفندی را ذبح کن و بهترین قسمت آن را بیاور خادم زبان و مغز گوسفند را آورد سپس به او گفتند بدترین قسمت آن‌را بیاور خادم دوباره زبان و مغز گوسفند را آورد؛ زمانی‌که علت را جویا شدند گفت زبان اگر تحت کنترل عقل باشد بهترین قسمت و اگر افسار عقل از آن برداشته شود، بدترین قسمت است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه متأسفانه فحاشی یکی از گناهان رایج در بین قشر نوجوان و جوان است، خاطرنشان کرد: فحاشی در بین این قشر به یک ارزش تبدیل شده است و فحاشی را نشان از صمیمیت در دوستی می‌دانند و در رابطه دوستی خود از الفاظ ناپسند استفاده می‌کنند.
یزدانی اضافه کرد: امام باقر (ع) می‌فرماید خداوند کسانی را که فحاشی می‌کنند و نسبت به آن بی‌تفاوت هستند دشمن خود می‌داند، اما متأسفانه ما در جامعه به این مسئله توجه نداریم در حالی‌که فحاشی یکی از گناهان کبیره است.
وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم فحاشی از بین برود باید زبان در افسار عقل باشد، گفت: مشکل امروز نوجوانان و جوانان ما این است که در فضای مجازی و حقیقی از عقل خود بهره نمی‌برند و حرفی را بر زبان جاری می‌کنند، سپس بر روی آن فکر می‌کنند در صورتی‌که باید قبل از صحبت روی آن فکر کرد.
کارشناس مسائل مذهبی صدا و سیما، دوستان و والدین را در تربیت فرزند و اصلاح فرهنگ جامعه تأثیرگذار عنوان و بیان کرد: متأسفانه در فیلم‌ها و سریال‌های صدا و سیما فحاشی به وفور مشاهده می‌شود و والدین باید مراقب باشند تا فرزندانشان برنامه‌های نامناسب را مشاهده نکنند و همچنین بر روی دوستان آن‌ها نظارت کافی داشته باشند.
یزدانی ادامه داد: والدین تلاش کنند تا جایگاه استفاده از کلمات زیبا را به فرزندان خود آموزش دهند و همچنین بر حضور آن‌ها در فضای مجازی مدیریت لازم را داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به روش‌های مقابله والدین با فحاشی فرزندان، گفت: والدین در مقابل این موضوع برخورد تندی با فرزندان نداشته باشند و کلمات زیبا را جایگزین کلمات ناپسند کنند و همچنین در برخورد با فحاشی فرزندان شرایط سنی را درنظر بگیرند؛ والدین در سنین زیر هفت سال باید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند و در سنین بالاتر از هفت سال تذکرات پی در پی و اغنایی تأثیرگذار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار